"Wij hebben ingestemd met uitstel van twee weken waarbij we met zekerheid beloven dat we dit land in januari nog ons baanbrekende 5G-netwerk kunnen brengen", verklaarde Verizon na afloop van urenlang overleg met onder andere de FCC. AT&T liet weten in te stemmen op verzoek van de Amerikaanse minister van Transport, Pete Buttigieg. De FCC had de telecomaanbieders toestemming gegeven om vanaf woensdag te beginnen met het aanbieden van 5G-diensten in de VS. De nieuwe draadloze signalen dreigen volgens Airlines for America, die de tien grote Amerikaanse luchtmaatschappijen vertegenwoordigt, echter de apparatuur in vliegtuigen en helikopters die de hoogte van toestellen volgen, te verstoren. Dit zou landingen bij slecht zicht onmogelijk maken en vertragingen, omleidingen en annuleringen kunnen veroorzaken. Airlines for America vreest dat de problemen rond 5G zullen leiden tot een kostenpost van 2,1 miljard dollar aan vluchtverstoringen. Verizon en AT&T beweren dat de 5G-signalen voldoende zijn gescheiden van de frequenties die door hoogtemeters worden gebruikt. Brancheorganisatie CTIA, waar de telecomaanbieders bij aangesloten zijn, stelt dat 5G in bijna veertig landen veilig werkt en geen schadelijke storingen veroorzaakt voor de luchtvaartactiviteiten in deze landen. De oorspronkelijke lancering van 5G was gepland voor 5 december, maar werd toen uitgesteld tot morgen/woensdag. Tijdens de twee extra weken uitstel zal de luchtvaartregulator FAA de aanpassingen die werden uitgevoerd aan de apparatuur onderzoeken "om te verzekeren dat ze beantwoorden aan alle veiligheidsvoorwaarden voor de vluchten". (Belga)

"Wij hebben ingestemd met uitstel van twee weken waarbij we met zekerheid beloven dat we dit land in januari nog ons baanbrekende 5G-netwerk kunnen brengen", verklaarde Verizon na afloop van urenlang overleg met onder andere de FCC. AT&T liet weten in te stemmen op verzoek van de Amerikaanse minister van Transport, Pete Buttigieg. De FCC had de telecomaanbieders toestemming gegeven om vanaf woensdag te beginnen met het aanbieden van 5G-diensten in de VS. De nieuwe draadloze signalen dreigen volgens Airlines for America, die de tien grote Amerikaanse luchtmaatschappijen vertegenwoordigt, echter de apparatuur in vliegtuigen en helikopters die de hoogte van toestellen volgen, te verstoren. Dit zou landingen bij slecht zicht onmogelijk maken en vertragingen, omleidingen en annuleringen kunnen veroorzaken. Airlines for America vreest dat de problemen rond 5G zullen leiden tot een kostenpost van 2,1 miljard dollar aan vluchtverstoringen. Verizon en AT&T beweren dat de 5G-signalen voldoende zijn gescheiden van de frequenties die door hoogtemeters worden gebruikt. Brancheorganisatie CTIA, waar de telecomaanbieders bij aangesloten zijn, stelt dat 5G in bijna veertig landen veilig werkt en geen schadelijke storingen veroorzaakt voor de luchtvaartactiviteiten in deze landen. De oorspronkelijke lancering van 5G was gepland voor 5 december, maar werd toen uitgesteld tot morgen/woensdag. Tijdens de twee extra weken uitstel zal de luchtvaartregulator FAA de aanpassingen die werden uitgevoerd aan de apparatuur onderzoeken "om te verzekeren dat ze beantwoorden aan alle veiligheidsvoorwaarden voor de vluchten". (Belga)