Met 150 miljoen euro investeert de luchthavenuitbater een recordbedrag. Dezelfde investering was vorig jaar al gepland, maar de aanslagen van 22 maart gooiden roet in het eten. De investeringen gaan onder meer naar veiligheid, een vernieuwd scansysteem voor de bagage (er zijn nieuwe normen van de Europese Commissie). Er wordt ook gekeken naar de uitbreiding van pier A, langs de westkant. Dat project zou moeten kunnen worden afgerond tegen 2023. "Onze gates werken vandaag aan maximale capaciteit", motiveert CEO Arnaud Feist de uitbreiding. "Steeds meer vluchten kunnen niet meer afgehandeld worden aan een pier. We zullen dus extra capaciteit toevoegen. Maar hoeveel gates er precies zullen bijkomen, en het aantal voorziene passagiers, is vandaag nog niet geweten."

Nieuw recordjaar

In de eerste vier maanden van het jaar groeiden zowel de vracht als de passagiers met dubbele procenten. Uiteraard kende maart vorig jaar een bijzonder forse dip door de aanslagen en het daaropvolgende stilvallen van de luchthaven. Toch was de luchthaven tot 22 maart vorig jaar op weg naar een nieuw recordjaar. Die lijn zou dit jaar dus moeten doorzetten. Het vorige recordjaar was 2015, met 23,5 miljoen passagiers. In 2016 kende het aantal passagiers een daling met 7 procent tot 21,8 miljoen.

Opmerkelijk genoeg kende de vrachtactiviteit wel een groei in 2016: naar 495.000 ton, of een klim met 1,1 procent. Dat was zelfs beter dan begroot voor 2016. "De vracht bleef operationeel, vanaf dag één na de aanslagen", verklaart Arnaud Feist. "Vooral Ethiopian Airlines en DHL kennen een forse groei. Zaventem profileert zich in de niche van producten met een geregelde temperatuur, zoals bederfbare goederen, geneesmiddelen en biotechnologie."

Ook in de eerste vier maanden van 2017 blijft de groei met dubbele procenten in vracht aanhouden. Hoe kan dat? Want twee vrachtmaatschappijen hielden het al voor bekeken in Zaventem, door de strengere geluidsnormen van het Brussels Gewest. Dat zijn echter carriers die met een B747 vliegen, en die worden voortaan allemaal voor elke vlucht beboet. Zes luchtvaartmaatschappijen in Zaventem vliegen met een B747. "De strengere geluidsnormen leggen een rem op onze verdere economische ontwikkeling", zucht Arnaud Feist. "We verwachten dit jaar vijf keer meer boetes. Tussen 6 en 7 uur 's morgens zal een kwart van de vluchten beboet worden. En nochtans gaat het dan om luchtvaartmaatschappijen met doorgaans moderne toestellen. Als luchtvaartmaatschappijen rendabel willen zijn, moeten ze drie keer per dag heen en terug kunnen vliegen."

Opening over nachtvluchten

Het vertrek van twee luchtvaartmaatschappijen kost de luchthaven 20.000 ton vracht en 200 banen. "Een derde carrier zal wellicht ook vertrekken. De onzekerheid is zeer nefast voor de luchtvaartmaatschappijen. Ze krijgen vandaag een boete, maar ze zullen pas binnen twee jaar weten hoeveel ze zullen moeten betalen." De bedragen gaan van 600 tot 60.000 euro.

Toch maakt de CEO ook een opening naar de Brusselse gewestregering. "We kunnen praten over het geluidsniveau in de nacht. Wat bewoners, en ook de luchthaven, stoort is niet het aantal vluchten, maar de decibels per toestel. Maar nogmaals: de Brusselse geluidsnormen leggen een hypotheek op de aantrekkelijkheid van de luchthaven. We hebben geen signalen dat passagiersluchtvaartmaatschappijen zouden vertrekken. Maar het zet wel een domper op het aantrekken van nieuwe maatschappijen."

'Welcome to Belgium'

Het resultaat van 2016 bij de luchthavenuitbater werd uiteraard gekleurd door de aanslagen van 22 maart. Zij kostten de luchthavenuitbater 90 miljoen euro. De bedrijfsopbrengsten daalden met bijna 7 procent tot 486 miljoen euro, het bedrijfsresultaat zakte met bijna 29 procent tot 143 miljoen euro. Via de verzekeringen, onder meer een dekking tegen inkomstenderving, recupereerde Brussels Airport Company 50 miljoen euro. Uiteindelijk daalde de nettowinst met 5 miljoen euro, van 70 miljoen naar 65 miljoen euro. Vreemd genoeg zakte het bedrag aan betaalde belastingen slechts met 1 miljoen euro, tot 35 miljoen euro. "Welcome to Belgium", zei Arnaud Feist. "Zelfs het bedrag dat we recupereerden via de verzekering werd belast." De ontvangen vergoeding van de verzekering wordt in de jaarrekening opgenomen als een 'niet-recurrente bedrijfsopbrengst'. Die opbrengst maakt deel uit van het belastbaar resultaat van BAC en is dus bijgevolg onderworpen aan de vennootschapsbelasting.

De aandeelhouders van de nv Brussels Airport Company krijgen een dividend in dezelfde grootorde als in het boekjaar 2015: 86,5 miljoen euro. Dat zijn het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers' Pension Plan Board (39%), het Australische Macquarie (36%), en de Belgische staat via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (25%).