Vlaamse kijker profiteert van de Amerikaanse tv-bubbel

© .
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Met de komst van Fox komt er nog een zender bij met een focus op kwaliteitsfictie. De afgelopen jaren is het aanbod van tv-series in Vlaanderen al gevoelig toegenomen door de concurrentie tussen de Vlaamse zenders, de komst van Netflix en het opbod tussen de Amerikaanse betaalzenders.

Voor de Vlaming die geregeld zijn telecomfactuur in de bus ziet vallen, voelt het misschien anders aan, maar eigenlijk wordt die meebetaald door de Amerikaanse kabelabonnees. Comcast – zeg maar het Telenet van de Verenigde Staten – en andere kabeloperatoren hebben de abonnementsprijzen van tv-pakketten sinds de dotcomcrisis fors opgetrokken. In 2001 bedroeg de prijs van een abonnement op de tv-kabel gemiddeld 42 dollar, volgens New Street Research. Het Amerikaanse onderzoeksbureau schat dat een Amerikaanse tv-abonnee nu ongeveer 81 dollar betaalt. In de praktijk valt de tv-factuur voor de meeste Amerikaanse gezinnen nog hoger uit, omdat ze zich ook abonneren op HBO (bekend van Game of Thrones), andere premiumkanalen en sportzenders.

Explosie van het aanbod

Maar die pil wordt verguld door de explosie van het aanbod, zeker in fictie. In 2009 werden voor de Amerikaanse tv-zenders 211 series geproduceerd. Dit jaar wordt wellicht de grens van 400 gehaald. En dat is dan nog buiten Netflix, Amazon en straks misschien ook Apple gerekend, die volop tv-series en films bestellen bij Hollywood.

Het is een ongelofelijke weelde die de sector zich niet kan permitteren, vindt John Landgraf. “Er wordt gewoonweg te veel televisie gemaakt”, zegt de topman van FX Networks, een zender van Fox Entertainment, aan The New York Times. “De verhouding zit fout tussen de investeringen in nieuwe programma’s en het publiek dat ze genereren.” In hetzelfde artikel krijgt Landgraf tegengas van Charlie Collier, de topman van concurrent AMC (bekend van Mad Men en Walking Dead): “De oplossing tegen ‘te veel televisie’ is altijd betere televisie geweest: een serie maken waarvoor kijkers alles laten vallen.”

Analisten en beleggers maken zich al langer zorgen over de vette marges in de Amerikaanse entertainment- en kabelindustrie. Het is de reden waarom de aandelen van Disney en andere Amerikaanse mediabedrijven de jongste weken harde klappen krijgen. Adverteerders schuiven hun reclamebudgetten van tv meer en meer naar het internet. In de Verenigde Staten zou de onlinereclamemarkt dit jaar voor het eerst groter zijn dan die van tv-advertenties.

Cord-cutting

Een extra klap is cord-cutting. In het tweede kwartaal zegden maar liefst 658.000 Amerikaanse abonnees hun tv-abonnement op. Jarenlang hebben de tv-bedrijven dat fenomeen geminimaliseerd. Ze vonden het geen probleem dat de operatoren de gestegen kosten voor tv-programma’s doorrekenden aan de klant. Nu is duidelijk dat de abonnementsprijzen door het nettoverlies aan abonnees te hoog zijn geworden. SNL Kagan, een ander onderzoeksbureau, berekende dat een kabelabonnement van 2003 tot en met 2012 jaarlijks met 4,4 procent is gestegen, fors hoger dan de inflatie en de groei van het modale inkomen.

Door de opkomst van Netflix en andere onlinevideobedrijven zijn er bovendien goedkopere alternatieven, al hebben die een beperkter aanbod. De komende jaren zal duidelijk worden of de investeringen van techbedrijven zoals Netflix de mogelijke daling van het aantal producties door de traditionele zenders zal goedmaken.

Voldoende differentiëren

In ieder geval kan de Vlaamse kijker nog een tijdje profiteren van de Amerikaanse tv-bubbel. Gisteren kondigde Telenet de komst van de nieuwe zender Fox aan. Dat is een zusterzender van FX, van John Landgraf. Die zender zal in zijn aanbod ook veel Amerikaanse kwaliteitsseries uitspelen en Telenet verkrijgt zo ook rechten voor een deel van de catalogus voor de betaalpakketten Play en Play More.

Dat lijkt een te duchten concurrent voor Acht TV, dat van Angelsaksische kwaliteitsseries zijn handelsmerk heeft gemaakt. “Voor Acht is dat geen slecht nieuws”, zegt Vincent Loovens. “We werken samen voor de advertentiewerving. Dat zorgt voor meer slagkracht op de advertentiemarkt. We zullen er ook over waken dat we ons voldoende differentiëren. Ik weet niet of het voor ons moeilijker wordt om Amerikaanse series aan te kopen. Fox kan profiteren van de portfolio van de studio’s van Fox Entertainment.”

“Maar niet alle producties draaien op de eigen zenders. Net doordat er zo veel nieuwe series worden gemaakt, is er meer keuze. De prijzen worden ook door een aantal factoren bepaald: of de programma’s op een thema- of een publiekzender wordt uitgezonden, hoe oud ze zijn enzovoort. Maar als er een serie is die iedereen wil hebben, gaat de prijs fors omhoog. Als themazender moeten we de rol dan laten schieten.”

Lokale fictie

Daarnaast is het aanbod van lokale producties op de Vlaamse zenders fors uitgebreid. Een van de meest in het oog springende nieuwe producties is Chaussée d’Amour. Telenet heeft die serie besteld en zal ze eerst laten zien op zijn betaalkanalen. Maar ook de klassieke zenders laten zich niet onbetuigd in lokale fictie. “Amerikaanse topseries werken vaak niet op Vlaamse publiekszenders. Daarvoor zijn andere kanalen beter”, zegt Kristof Demasure, de woordvoerder van Vier en Vijf. “We hebben een uitgebreid aanbod van buitenlandse series, maar in primetime spelen we ook meer lokale fictieproducties uit, net omdat die aanslaan bij de kijker. Naast Vermist komen er de komende maanden nog vier nieuwe fictiereeksen.”

Meer inzetten op lokale producties was sinds de start van Vier en Vijf in 2012 een van belangrijkste tactieken om marktaandeel te winnen. Voor VTM was dat het signaal om ook fors te investeren. Nu zouden de investeringen daar wat zijn gestabiliseerd. In vergelijking met vijftien jaar geleden heeft fictie wel een prominentere rol in het zendschema van de Medialaan-zenders. Ook bij de VRT zijn de investeringen in fictie gestabiliseerd. De openbare omroep wil die op peil houden, ondanks de besparingen. In 2015 worden zes nieuwe lokale fictieproducties getoond. Aan tv-series zal het dus niet ontbreken op de Vlaamse zenders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content