AB InBev (+1,16%) verhoogt zijn omzetverwachting voor het volledige jaar na een goed derde kwartaal. De voorbije drie maanden bracht de biergigant 1,5 procent meer bier en frisdranken aan de man. Dankzij een sterke prestatie in Mexico en Brazilië steeg het verkochte biervolume zelfs met 2,3 procent. De totale omzet daalde echter met 7 procent tot 11,4 miljard dollar. De belangrijkste oorzaak is de forse daling van de Braziliaanse real tegenover de dollar. Brazilië is na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt voor AB InBev. In de Verenigde Staten verkocht de groep meer bier, maar het zag zijn marktaandeel dalen. Drie jaar na d...

AB InBev (+1,16%) verhoogt zijn omzetverwachting voor het volledige jaar na een goed derde kwartaal. De voorbije drie maanden bracht de biergigant 1,5 procent meer bier en frisdranken aan de man. Dankzij een sterke prestatie in Mexico en Brazilië steeg het verkochte biervolume zelfs met 2,3 procent. De totale omzet daalde echter met 7 procent tot 11,4 miljard dollar. De belangrijkste oorzaak is de forse daling van de Braziliaanse real tegenover de dollar. Brazilië is na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt voor AB InBev. In de Verenigde Staten verkocht de groep meer bier, maar het zag zijn marktaandeel dalen. Drie jaar na de overname van Grupo Modelo is Mexico uitgegroeid tot de derde grootste markt. Het land is ook de meest rendabele markt geworden, met een bedrijfswinstmarge vóór afschrijvingen (ebitda) van 51,7 procent. De ebitda-marge voor de volledige groep bedraagt 38,8 procent. Internationaal deden de drie internationale premiumbiermerken Stella Artois (omzet +12,9%), Budweiser (+11,5%) en Corona (+11,1%) het zeer goed.Proximus (-2,29%) trekt andermaal zijn winstverwachting voor het volledige jaar op na een relatief sterk kwartaal. De omzet steeg met 2 procent naar 1,51 miljard euro. De bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda) klokte dankzij de hogere omzet en kostenbesparingen 3 procent hoger af op 447 miljoen euro. Proximus plukt de vruchten van de focus op de meest lucratieve klanten, namelijk postpaid-mobieletelefonieklanten en de gebundelde televisie- en telefoniediensten. Het aantal televisieklanten lag 10 procent hoger dan een jaar eerder, en gemiddeld gaven deze 4 procent meer uit dan vorig jaar. Bij mobiele telefonie gaven de postpaid-klanten gemiddeld 13 procent meer uit dan vorig jaar. De nettowinst zakte echter met 56 procent tot 69 miljoen euro. De schikking van een decennialang geschil met concurrenten BASE en Mobistar leidde tot een eenmalige last van 107 miljoen euro. Voor de tweede keer in drie maanden trekt Proximus de groeiverwachting voor de bedrijfswinst vóór afschrijvingen voor het volledige jaar op, deze keer naar 4 à 5 procent. De omzet zou 2 procent hoger uitkomen dan vorig jaar.Recticel (+2,63%) kwam met beter dan verwachte kwartaalresultaten. De omzet van de schuimrubberfabrikant steeg met bijna 6 procent naar 323,4 miljoen euro, waar analisten uitgingen van een omzetstijging van 1,5 procent. De sterke stijging is vooral te danken aan de onverwacht sterke prestatie van de autodivisie. Die boekte de voorbije drie maanden een omzetstijging van 8,7 procent, terwijl analisten een daling verwachtten. Zowel de verkoop van dashboards en interieuronderdelen (+14%) als die van kunststof-buitenonderdelen (+16,5%) kende een sterk herstel, mede geholpen door gunstige wisselkoersverschillen. Het herstel van de autodivisie is goed nieuws voor Recticel, dat de divisie al lange tijd wil verkopen. De divisie soepelschuim - de grootste van de groep - kende een zwak kwartaal, met een omzetgroei van amper 0,6 procent. Analisten gingen uit van een omzetgroei van 1,9 procent. De omzetgroeicijfers zijn alleszins voldoende voor Recticel om de jaarvooruitzichten, die in augustus nog werden verhoogd, te handhaven.