De Bel20-index eindigde de dag met een verlies van 1,1 procent. De sterkste dalers in de sterindex waren KBC (-2,36%) en D'Ieteren (-2,17%).

CMB (-0,32%) publiceerde twee weken vroeger dan gepland een persbericht met de resultaten van het derde kwartaal. De scheepvaartgroep dook de voorbije drie maanden 10,4 miljoen dollar in het rood, in vergelijking met bijna 15 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het verlies is toe te schrijven aan dochteronderneming Bocimar, die een drogebulkvloot voor het transport van ertsen, steenkool, graan enzovoort uitbaat. De sector kampt met zware overcapaciteit op een moment dat de vraag naar bulktransport uit China is teruggevallen, waardoor de transporttarieven scherp zijn gedaald. Sinds begin dit jaar staat de teller bij Bocimar op 64,8 miljoen dollar verlies. De andere dochterondernemingen van CMB boekten winst, maar zijn veel kleiner dan Bocimar. Meerderheidsaandeelhouder Marc Saverys wil de scheepvaartgroep van de beurs halen.

Deutsche Bank (-1,77%) maakte een verlies van 6,2 miljard euro bekend voor het derde kwartaal. De oorzaak van het monsterverlies is de volledige afschrijving van de goodwill en sommige immateriële activa op de balans voor 5,8 miljard euro. Deutsche Bank doet dit naar aanleiding van de strengere kapitaalregels en de geplande verkoop van Postbank. Ook wordt een minwaarde van 600 miljoen euro genomen op het belang in het Chinese Hua Xia Bank. Daarnaast legt de bank voor 1,2 miljard euro voorzieningen aan voor geschillen. Naar aanleiding van het verlies zal naar alle waarschijnlijkheid het dividend over het boekjaar 2015 verminderd of volledig geschrapt worden, om zo een nieuwe kapitaalverhoging te vermijden.

Yum! Brands (-0,9% bij opening) ontgoochelde beleggers met zwakker dan verwachte kwartaalcijfers. De fastfoodgroep _ eigenaar van restaurantketens KFC, Pizza Hut en Taco Bell _ bleef met een winst van 1 dollar per aandeel 7 procent onder de verwachtingen. De groep herstelt nog steeds van een voedselveiligheidsschandaal in China, waar vorig jaar problemen opdoken bij één van de vleesleveranciers. Dit leidde tot een forse daling van de omzet. Yum! Brands heeft de voorbije jaren sterk ingezet op China, en vandaag tekent het land voor de helft van de omzet en 40 procent van de bedrijfswinst. De zwakke prestatie in China (2% omzetgroei) staat in schril contrast met eerdere berichten van het management over een 'significante' toename van de omzet en is koren op de molen van aandeelhoudersactivisten die zich onlangs hebben ingekocht.

Vrijdag zullen statistieken over de Franse en Italiaanse industriële productie beleggers een beter beeld geven van de economische toestand in de eurozone. Op resultatenvlak valt weinig nieuws te rapen. In de loop van volgende week start het nieuwe Amerikaanse resultatenseizoen.