Leveranciers van maaltijdboxen: een overzicht

© iStock
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Almaar meer bedrijven leveren maaltijdboxen aan huis. Die bieden zowat alles voor de maaltijd, zowel recepten als de bijbehorende ingrediënten. We overlopen voor u enkele leveranciers en hun voorwaarden.

Op enkele ingrediënten na zit in de meeste maaltijdboxen alles wat u nodig hebt om een lekkere en gezonde maaltijd te bereiden. De dienstverlening gaat nog een paar stappen verder dan de levering aan huis van boodschappen of het aan de deur brengen van zakken of dozen met groenten en fruit. De kookpakketen en de bijbehorende recepten besparen u niet enkel de tijd van het boodschappen doen. U hoeft ook niet vooruit te plannen of na te denken over welke groenten bij welk seizoen horen.

Het is een product op maat van gezinnen. Voor singles is de keuze beperkt en ze betalen in verhouding meer voor een maaltijd.

Het nadeel is dan weer dat ze weinig keuzemogelijkheden bieden. U moet alles lusten, want er is geen mogelijkheid een maaltijd over te slaan. Om te weten of zo’n box iets voor u en uw huisgenoten is, kijkt u het best vooraf wat de pot schaft. Op de website van de betrokken bedrijven vindt u de recepten voor de komende week of weken. Ze bieden vaak ook proefpakketten aan tegen een korting.

Het is een product op maat van gezinnen. Voor singles is de keuze beperkt tot HelloFresh en Smartmat en ze betalen in verhouding meer voor een maaltijd.

HelloFresh

HelloFresh is sinds begin dit jaar actief in ons land. Het bedrijf heeft net 75 miljoen euro opgehaald. Het levert vanuit Nederland in Vlaanderen en Brussel. De producten in de box zijn vooral van Nederlandse origine. Bij de supplementaire fruitboxen staat er expliciet bij dat het om ‘Hollands seizoensfruit’ gaat.

Wat de ecologische voetafdruk betreft, zijn er afhankelijk van waar u woont en het vertrekpunt van de dozen betere opties te vinden. Maar de meeste reacties zijn wel lovend over de gebruiksvriendelijkheid en de prijs-kwaliteitverhouding. HelloFresh werkt uitsluitend met abonnementen, die u uiterlijk voor woensdagavond moet stopzetten of pauzeren voor de daaropvolgende week. U kunt zo’n abonnement pas stopzetten nadat minstens twee boxen bezorgd zijn.

De dozen bevatten soms meerdere keren per week zakjes voorverpakte sla of rauwkost. Het familiepakket biedt soelaas voor gezinnen met kleine kinderen die daar niet gek van zijn. Al kunt u zich de vraag stellen of veldsla – vorige week nog in het familiepakket – echt kindvriendelijk is. Daarnaast is er ook nog in een vegetarische optie voorzien.

HelloFresh wil in de herfst naar de beurs trekken. Rocket Internet, de start-upmachine van de broers Samwer, is een van de geldschieters achter het Duitse bedrijf. HelloFresh heeft de maaltijdboxen met een grootscheepse reclamecampagne bekendgemaakt bij het brede publiek, maar het bedrijf is niet de pionier in ons land.

Smartmat

Het idee om recepten en alle benodigdheden voor de bereiding ervan aan huis te leveren, ontstond in Zweden. Kicki Theander richtte haar bedrijf Middagsfrid in 2007 op “om het leven van werkende ouders met kinderen gemakkelijker te maken”.

Slechts een gedeelte van de ingrediënten die we aanbieden, is biologisch, omdat we de prijs willen drukken

Anders Åsarby, een Zweed die al twintig jaar in België woont, bracht het concept naar ons land. Hij lanceerde in 2011 met Smartmat de eerste Belgische leverancier van maaltijdboxen. Smartmat richt zich sinds vorig jaar ook op een Franstalig publiek.

Minstens 25 procent van de gewone pakketten en 50 procent van de vegetarische pakketten bestaat uit bioproducten. “Slechts een gedeelte van de ingrediënten die we aanbieden, is biologisch, omdat we de prijs willen drukken”, staat te lezen op de website.

Op kookblogs klinkt kritiek dat de recepten van Smartmat moeilijker zijn en het koken meer tijd in beslag neemt dan bij HelloFresh. Smartmat biedt ook een Quick & Easy-formule aan voor wie zich geen keukenprins of -prinses waant. Maar die ‘gemakkelijke’ recepten vragen nog steeds tijd en concentratie van de kok. Het is ook zaak tijdig de website te checken voor de lijst met basisingrediënten, waarvan Smartmat veronderstelt dat u ze in huis hebt. Bij niet elk huisgezin staat bijvoorbeeld sambal oelek in de voorraadkast.

Leveranciers van maaltijdboxen: een overzicht
© Trends

Doozo

Sinds begin 2014 is er ook Doozo, een initiatief van de groentekok Frank Fol en Catherine Van Durme. Doozo stelt naast een basispakket ook lactose- of glutenvrije of pakketten voor diabetici samen en dat maakt de dozen van Doozo vrij uniek. Bij de pakketten kunt u ook gezonde sauzen, wijn en fruitdozen bestellen.

De nadruk ligt op de groenten. Fol en Van Durme mikken op 200 tot 400 gram groenten en/of fruit per maaltijd en per persoon. “Alle recepten worden voortdurend uitgetest bij gezinnen met kinderen. Alleen als ook de kinderen, toch wel de ultieme scheidsrechters, de recepten lekker vinden, komen ze op het menu”, luidt het op de website. Het klinkt geloofwaardig. Minder vanzelfsprekende groenten in de menu’s van de komende weken zijn telkens verwerkt _ of voor kinderen verstopt _ in een puree, een risotto, een kerrie, enzovoort.

Op de website of de Facebook-pagina kunt u een week van tevoren zien welke ‘ingrediënten uit de eigen keuken’ u nodig hebt om de gerechten te bereiden. Op het eerste gezicht is dat een hele waslijst, maar het zijn doorgaans wel producten die u lang kunt houden en vaak kunt gebruiken.

Foodbag

We houden ervan een echt Vlaams gerecht op te nemen.

Ook het Gentse bedrijf Foodbag begon iets minder dan een jaar geleden met de levering aan huis van kookpakketten. Oorspronkelijk bediende Foodbag enkel de lokale markt, maar sinds februari levert het bedrijf op elk adres in Vlaanderen. In tegenstelling tot de bovenstaande leveranciers zijn er minder keuzemogelijkheden bij Foodbag. Het gaat om één menu in porties voor twee of voor vier personen.

Foodbag is zich ervan bewust dat er weinig boerenkost zit in de pakketten van andere leveranciers. “We houden ervan een echt Vlaams gerecht op te nemen. Dit omdat we weten dat iedereen ook graag eens een ‘gewoon’ gerecht eet. Het hoeft niet iedere dag iets speciaals te zijn”, klinkt het.

Andere spelers

De markt van de foodboxen is volop in beweging. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn experimenteert in Nederland bijvoorbeeld met maaltijdboxen die goedkoper zijn dan die van HelloFresh. Op termijn wil Albert Heijn deze dienst ook in België aanbieden.

Daarnaast zijn er ook meer lokale initiatieven, zoals www.lekkerthuis.menu bijvoorbeeld, dat enkel levert in acht gemeenten in Waals- en Vlaams-Brabant of www.kookmakkelijk.be waar u uw postcode moet invullen om te weten of ze leveren in uw streek. Wanneer u een bestelling plaatst bij een onbekende leverancier betaalt u het best met een kredietkaart. Als de producten niet geleverd worden, dan kunt u het geld onder bepaalde voorwaarden terugvorderen via de kredietmaatschappij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content