De onmogelijke opdracht van de nieuwe iPhone

. © Reuters
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Apple lanceert nieuwe versies van de iPhone. Analisten hebben in het verleden al vaak getwijfeld over het groeipotentieel van de technologiereus. Deze keer zijn de argumenten heel overtuigend.

Er zijn twee zekerheden tijdens de productvoorstelling van Apple morgen. Volgens CEO Tim Cook zullen de nieuwe iPhones de beste zijn die zijn bedrijf ooit heeft gemaakt. En op de beurs krijgt het aandeel een tik, omdat beleggers en analisten de nieuwe toestellen te duur en niet innovatief genoeg vinden.

Bij elke lancering van een iPhone wordt getwijfeld aan het groeipotentieel van Apple. De voorbije jaren kregen doemdenkers telkens ongelijk. De smartphones hebben de technologiereus een enorme en aanhoudende omzetgroei bezorgd. In het boekjaar 2008 (dat begon eind september 2007) verkocht Apple voor 1,8 miljard dollar aan iPhones. Het boekjaar 2014 klokte af op net geen 102 miljard dollar. Met nog een kwartaal te gaan was de iPhone-divisie in het boekjaar 2015 al goed voor meer dan 122 miljard dollar.

Maar in 2016 is het vet echt van de soep, voorspellen analisten. De iPhone 6s, zoals het nieuwe model wellicht zal heten, wordt de eerste generatie die de verkoop niet enorm doet groeien. Morgan Stanley voorspelt een omzetgroei van 3 procent uit de iPhone voor het komende boekjaar. Dat komt neer op een gigantische groeivertraging. Het onderzoeksbureau IDC voorspelt zelfs een dalende omzet bij de iPhone-divisie. Analisten zijn in het verleden al vaak fout geweest, maar deze keer zijn de argumenten voor een tragere groei heel overtuigend.

Het kunstje van de grotere schermen is niet meer te herhalen

Apple hield lang vast aan een relatief klein en smal model, zelfs nadat zijn grote concurrent Samsung in 2011 marktaandeel won in het hogere segment met smartphones die bijna niet meer in een broekzak pasten. Vorig jaar lanceerde Apple dan voor het eerst twee toestellen met een fors groter scherm. Die modellen waren bovendien nog een stuk duurder dan de eerdere iPhones.

Critici vonden die prijsverhoging riskant. Apple moest daardoor niet rekenen op een instroom van gebruikers van Samsung en andere Aziatische fabrikanten van grote, goedkopere smartphones. Het voorbije jaar gebeurde het tegendeel: de verkoop brak alle records. Maar dat effect kan nu al grotendeels zijn uitgewerkt. Iedereen die wachtte op een grotere smartphone van Apple, heeft er ondertussen een gekocht.

De Chinese economie slabakt

China is het voorbije jaar de belangrijkste markt voor Apple geworden. Het komt voor de elektronicafabrikant dus ongelegen dat het land met een serieuze groeivertraging kampt en dat de beurzen er door de overheid worden gestut. Toen de koersval in China in de Verenigde Staten ook het aandeel van Apple deed crashen, deed Tim Cook een ongelofelijke demarche. Hij stuurde een e-mail naar de bekende tv-beursgoeroe Jim Cramer, met een oproep de markten te kalmeren. Apple groeit nog altijd zeer fors in China, aldus Cook.

Dit jaar is dat ongetwijfeld nog zo, maar het komende jaar oogt het plaatje veel minder rooskleurig. Xiaomi en andere lokale fabrikanten volharden in een prijzenslag. Bovendien vindt de Chinese overheid het sterk gestegen marktaandeel van Apple een bedreiging. China mag niet afhankelijk worden van Amerikaanse technologie. Volgens sommige bronnen mogen ambtenaren zelfs geen iPhone meer hebben.

In de Verenigde Staten heeft zowat iedereen een smartphone

Meer dan twee op de drie Amerikanen hebben een smartphone, volgens het Pew Research Center. De tijd is voorbij dat de Amerikanen massaal hun klassieke gsm inruilden voor een smartphone. Apple moet dus vooral groeien door marktaandeel in te pikken van andere fabrikanten in de Verenigde Staten. Dat is niet onmogelijk, maar het is wel een werk van lange adem.

De iPhone is al te koop in bijna alle landen die ertoe doen

Toen de iPhone in 2007 werd verkocht, was het toestel tegen het jaareinde enkel in de Verenigde Staten en in een handvol andere landen te koop. Eind 2014 werd de iPhone in 115 landen verkocht. Apple is het voorbije jaar zo sterk kunnen groeien met de iPhone, omdat het gewoonweg zijn afzetmarkt heeft uitgebreid. Ondertussen blijven er nog weinig echt lekkere brokken over, behalve werk maken van India. Maar dat is een heel moeilijke markt.

Te veel iStuff

Apple maakt nu desktops, laptops, mp3-spelers, smartphones, tablets en zelfs smartwatches. Een modale consument heeft daar onmogelijk allemaal geld voor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content