D'Ieteren deelt in de klappen van het Volkswagen-concern. Sinds Dieselgate op 20 september losbarstte, verloor het aandeel van de Belgische beursgenoteerde autogroep 13 procent van zijn beurswaarde. D'Ieteren Auto voert in België de merken van Volkswagen in, zoals Audi, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen. In 2014 boekte de afdeling een omzet van bijna 2,7 miljard euro, goed voor ruim 22 procent marktaandeel in de verkoop van nieuwe wagens. 1,2 miljoen van de 5,5 miljoen wagens die in België rijden, komen uit de stal van Volkswagen. D'Ieteren Auto telde eind vorig jaar 1820 werknemers.

Hoe zwaar voelt D'Ieteren de gevolgen van Dieselgate?

"Ik verwacht veeleer een stijging van de verkoop van Volkswagen Groep"

Denis Gorteman. "De voorbije vier weken is de verkoop van het merk Volkswagen met een tiende gedaald. Maar de voorbije twee weken is die daling gemilderd. Bovendien lanceert de Volkswagen Groep verscheidene nieuwe modellen. Er is de nieuwe Skoda Superb en de nieuwe Volkswagen Caddy Transporter, en Audi heeft een nieuwe A4. Ik verwacht door die nieuwe modellen veeleer een stijging van de verkoop van Volkswagen Groep."

Toch verwacht een analistenrapport van ING dat Dieselgate volgend jaar 15 miljoen euro nettowinst wegvreet bij D'Ieteren Groep.

Gorteman. "Waarop stoelt die berekening? Dieselgate heeft tot nu zeker een impact, maar geen bijzonder grote. Het wordt nu uitkijken naar het autobeleid van de bedrijven. De beslissingen over de aankopen voor volgend jaar worden in oktober en november genomen. Bedrijfswagens maken 55 procent van onze verkoop van het merk Volkswagen uit. Maar de meeste particulieren en bedrijven blijven trouw aan hun merk" (zie kader 'Klanten draaien Volkswagen niet massaal de rug toe').

D'Ieteren moet 320.000 wagens onderhanden nemen om de sjoemelsoftware te herstellen. Wanneer start de operatie?

Gorteman. "We kregen van Volkswagen nog geen informatie over wat we precies moeten doen. We hebben al onze klanten al een brief gestuurd. Zodra we weten wat we moeten herstellen, zullen we hen een tweede keer per brief verwittigen. En we zullen hen nog eens een derde brief sturen, voor een concrete afspraak. Maar uiteraard praten we met onze driehonderd dealers. Die behandelen in een normaal jaar 1 miljoen wagens. De werklast stijgt dus met een derde. Mogelijk gebeurt het herstel van de software samen met een geplande interventie. Maar we gaan nu al uit van ruimere openingsuren en openingsdagen bij onze dealers. Bovendien willen we samenwerken met technische scholen."

U vindt onvoldoende geschoolde technische mensen in de arbeidsmarkt?

Gorteman. "Nee, de samenwerking met de technische scholen is een van de oplossingen. De terugroepoperatie zal meer technisch personeel vergen, zeker als we mechanische onderdelen moeten vervangen. Het wordt ook logistiek een grote uitdaging om die onderdelen in voorraad te hebben. Maar nogmaals: we weten nog altijd niet wat we moeten herstellen. We werken al langer samen met technische scholen. Studenten doen stages bij ons. De terugroepoperatie is een tijdelijke opdracht, we zoeken dus tijdelijke werknemers. Voor leerlingen is het een goede ervaring bij hun eventuele toekomstige werkgever."

Volkswagen kondigde bijkomende besparingen van 1 miljard euro per jaar aan. Voelt u de gevolgen daarvan in België?

Gorteman. "We weten nog niet precies waar er wordt bespaard. Maar op korte en middellange termijn is er zeker geen impact. Alle lopende investeringen werden bevestigd. Volkswagen wil ook versneld plug-in hybride en elektrische wagens in de markt zetten. Dat kan voor D'Ieteren zelfs een concurrentievoordeel opleveren. De Belgische fiscaliteit bevoordeligt de aankoop van milieuvriendelijke wagens."

Zit de verkoop van elektrische wagens in de lift?

Gorteman. "We merken een heel lichte groei. We schatten de verkoop voor het hele jaar, de plug-in hybride voertuigen meegeteld, op 3200 wagens. Dat is dus minder dan 3 procent van onze autoverkoop in België."

U werkt inmiddels 23 jaar bij D'Ieteren. Hoe zwaar weegt deze crisis? Sommigen vrezen voor het faillissement van het grootste autoconcern van Europa.

Gorteman. "We moeten toch met beide voeten op de grond blijven staan. Uiteraard zijn er verkeerde dingen gebeurd. General Motors kreeg een boete van 900 miljoen dollar, na een laattijdige terugroepactie van wagens met een startcontactprobleem. Daardoor vielen 124 doden. En dan zou Volkswagen een boete van 18 miljard dollar moeten betalen voor een overschrijding van de uitstootnormen?

"Maar uiteraard heeft die zaak gevolgen voor ons imago. De volgende twee, drie jaar zal de groep flink moeten besparen. Maar Volkswagen Groep blijft financieel een heel solide onderneming."

'Klanten draaien Volkswagen niet massaal de rug toe'

Volkswagen is een van de grootste spelers op de Belgische markt van de bedrijfswagens. Hoe trouw zijn de fleetklanten aan de merken van de Volkswagen Groep?

De merken Volkswagen, Audi en Skoda staan in de top tien van de populairste bedrijfswagens. Samen waren ze in 2014 goed voor 33 procent van de lease-inschrijvingen. Volkswagen staat op de tweede plaats, met een marktaandeel van 14,7 procent, na marktleider BMW. Audi haalt een marktaandeel van 13,3 procent en Skoda bekleedt de achtste plaats met een marktaandeel van 5,1 procent. Seat haalt de top tien niet.

"Het is nog te vroeg om de impact op de fleetmarkt te kunnen inschatten", zegt Frank Van Gool, de directeur van Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders. Van Gool benadrukt dat de recentere Euro6-motoren niet met de kwestieuze software zijn uitgerust. "Klanten hoeven dus niet bang te zijn om nieuwe bestellingen te plaatsen. De reputatie van Volkswagen lijdt natuurlijk onder de situatie, maar klanten draaien de Volkswagen-merken niet massaal de rug toe."

De topman van Renta geeft ook mee dat de communicatie tussen de leasesector en de invoerder D'Ieteren correct verloopt. "De importeur doet alles wat binnen zijn mogelijkheden ligt om ons op de hoogte te houden van de evolutie", weet Frank Van Gool.

Euro6 is de norm

"Veel mensen kijken nog de kat uit de boom", zegt Miel Horsten, de CEO van marktleider ALD Automotive. ALD beheert in ons land een vloot van meer dan 50.000 auto's met een operationeel leasingcontract. "We zien niet echt een terugval in het aantal offerteaanvragen voor de Volkswagen-merken. Dat is ook te begrijpen, want dat zijn allemaal Euro6-motoren. We hebben een beperkt aantal annulaties gehad van bestellingen, maar dat is echt zeer miniem. We merken heel weinig impact."

Ook Gerry Van Aken van Leaseplan, de nummer twee van de Belgische leasemarkt, ziet geen trendbreuk. "Nieuwe bestellingen hebben allemaal motoren die voldoen aan de Euro6-norm en daar is niets mis mee. We verwachten geen grote bewegingen op de markt." Dezelfde teneur bij het leasingbedrijf Arval. Volgens communicatiemanager Anne-Sophie Deffense adviseert Arval Belgium zijn klanten om geen drastische veranderingen in hun carpolicies door te voeren.

Meer benzine pushen

"Het aanpassen van carpolicies neemt ook wel wat tijd in beslag", stelt Miel Horsten. "We zullen pas na een halfjaar een reële impact kunnen meten. Ik kan me wel inbeelden dat het voor D'Ieteren wat moeilijker ligt en dat zij de volgende maanden moeilijke onderhandelingen moeten voeren."

Of er een negatief effect op de restwaarde van de betrokken voertuigen zal zijn, vindt Horsten moeilijk te voorspellen. "Op dit moment zien we daar ook maar een heel beperkte impact. We zijn aan het nadenken om onze risico's beter te spreiden. Dat heeft niets met Volkswagen te maken. We blijven veel dieselwagens op de markt zetten. Mijn bekommernis is vooral wat we meer kunnen doen om alternatieve brandstoffen en zeker ook benzine te pushen."