Zwakke Chinese markt treft Pernod-Ricard
ABN Amro verlaagt de opinie voor het Franse drankenconcern Pernod Ricard van kopen naar houden vanwege de zwakke Chinese markt.
Het aandeel heeft met 20% koerswinst goed gepresteerd vorig jaar. In de Verenigde Staten is de verkoop van alcoholische dranken opgeleefd en ook in China zijn goede omzetten voorgelegd.
Nu zien we tekenen van zwakte, met name in China. De verkoopcijfers in november in het Aziatische land vallen tegen. De cognacvolumes stegen 1%.
De verkoop van cognac, een indicator voor de Chinese import van andere gedistilleerde dranken, is sinds het begin van het derde kwartaal zwak.
Pernod Ricard neemt 55% van de Chinese whisky-import voor haar rekening en 42% van de cognac-import. China is goed voor 9% van de omzet van het concern en dankzij superieure marges voor 15% van de operationele inkomsten voor aftrek van rente en belasting.
De Chinese vraag naar gedistilleerde danken staat echter onder druk en dat bepaalt zo ongeveer het sentiment voor Pernod Ricard.
Op de lange termijn biedt China volop potentieel voor Pernod. De middenklasse van het land groeit snel en consumeert steeds meer internationale gedistilleerde dranken.
Op korte termijn is sprake van tegenwind. Whisky en cognac wordt in het land vaak als relatiegeschenk of smeergeld gegeven en minder voor eigen gebruik aangeschaft.
De in november gekozen nieuwe regering wil serieus werk maken van de corruptie. In dat licht verwacht ABN Amro dat de verkopen van exclusievere sterke dranken hard getroffen worden komend jaar.
Pernod Ricard, dat zich in China richt op het topsegment, ondervindt daarvan net als sectorgenoot Rémy Cointreau de gevolgen. Daarom verlagen de analisten van ABN Amro de opinie van kopen naar houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier