Wereldwijd beleggen in een muisklik

© iStock

Je wilt een stukje van je portefeuille beleggen in aandelen zonder dat je dat enige tijd of moeite kost. Hoe kan je moeiteloos een perfect gespreide en goed presterende portefeuille opbouwen?

Zelfs beursspecialisten hebben geen glazen bol en kunnen dus het perfecte instapmoment bijzonder moeilijk inschatten. Daarom beleg je best gespreid in de tijd, zo hoef je het hoofd niet te breken over het ideale instapmoment. Dat doe je het best via wereldwijde trackers (ETF) of fondsen die uitstekend presteren.

Beleggen in wereldwijde trackers

Systematisch beleggen in wereldwijde trackers houdt in dat je niet voortdurend wisselt tussen diverse sectoren of landen. Trackers volgen een index en worden verhandeld op de beurs. Het volstaat dus dat je een goed presterende wereldwijd gespreide tracker vindt, die dus wereldwijd belegt in alle regio’s en sectoren. Want met één aankoop heb je dan al onmiddellijk een perfect gespreide aandelenportefeuille. Een tracker heeft bovendien heel lage jaarlijkse kosten van 0,25% à 0,40%, terwijl dat bij een fonds vaak rond de 1,5% is. Enkel voorbeelden van goede wereldwijd gespreide tracker, zijn Amundi ETF MSCI World EUR (± 200 euro, ISIN-code FR0010756098 op de beurs van Parijs) en Ishares Core MSCI World (± 36 euro, ISIN-code IE00B4L5Y983 op Euronext Amsterdam).

Beleggen wereldwijde fondsen

Maar daarnaast kan je ook systematisch beleggen in fondsen die wereldwijd beleggen in aandelen en uitstekende prestaties halen. Voorbeelden van dergelijke fondsen zijn het Belgisch fonds Aphilion Q2 (BE0058285850, ± 280 euro) en BL-Global Equities (LU0117287580, +/- 720 euro). Beide actieve fondsen presteerden de laatste jaren na kosten doorgaans beter dan de wereldindex.

De ideale mix

Wie een aandelenportefeuille wil met uitstekende prestaties en zonder overbodige kosten, belegt het best 50% in goede wereldwijde trackers en 50% in actieve wereldwijde fondsen die na aftrek van de kosten beter presteren dan de wereldindex.(JA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content