Welke koerskatalysatoren kunnen koers van Alstom in beweging brengen?
Het probleem van Alstom is volgens Geert Van Herck van Leleux vrij simpel te omschrijven : de wereldwijde investeringen in nieuwe energiecentrales lopen sterk terug.
Zeker in de belangrijke Europese markt : grote klanten zoals GDF Suez, RWE en E.ON kampen met overtollige capaciteit en dalende winstcijfers die voor een investeringsstop zorgen.
Ook op die andere belangrijke markt van de groeilanden is er door de lagere economische groei minder vraag naar grote energiecentrales.
Enkel de regio rond de Perzische Golf zorgt nog wel voor groei doordat er in die regio veel nieuwe chemische capaciteit gebouwd wordt die grote hoeveelheden energie verbruikt.
Alstom moet dus afslanken, de kosten sterk drukken en desinvesteren. In deze laatste optie schuilt misschien een koerskatalysator op korte termijn. De aankondiging dat bepaalde activa verkocht worden aan een mooie prijs kan voor een eerste scheut optimisme zorgen.
Andere katalysatoren zijn een verdere groei van de dienstenactiviteiten (nu 30% van de omzet t.o.v. 24% enkele jaren geleden) die voor een recurrente inkomstenstroom zorgen, een toename van nieuw gelanceerde producten in de omzetmix (20% van de nieuwe orders in het boekjaar 2012/2013 kwamen van producten die de afgelopen drie jaar in productie kwamen) en een geslaagde uitvoering van de besparingsprogramma’s (bij gelijkblijvende omzet moet een lagere kostenbasis voor hogere winstmarges zorgen). Van Herck heeft een advies opbouwen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier