Schuldenlast blijft op koers Telefonica wegen
Telefonica verkoopt call-center divisie Atento aan investeringsmaatschappij Bain Capital, zo werd vorige week bekend gemaakt. De prijs die Telefonica ontvangt voor Atento ligt hoger dan verwacht; de analisten van ABN Amro beschouwen de deal dan ook als positief. Het aandeel Telefonica wordt door hen gevolgd met een houdadvies.
Afgelopen week heeft Telefonica laten weten, overeenstemming te hebben bereikt over het afstoten van call-center divisie Atento. Atento wordt verkocht aan investeringsmaatschappij Bain Capital; met de deal is een bedrag van EUR 1 miljard gemoeid.
Het overnamebedrag ligt daarmee een slordige EUR 200 miljoen hoger dan marktpartijen hadden verwacht. Naar verwachting zal de overname tegen het einde van dit jaar worden afgerond.
Goed nieuws voor Telefonica
De geslaagde verkoop van Atento is volgens ABN Amro goed nieuws voor Telefonica. Vorig jaar probeerde Telefonica ook al om Atento af te stoten, maar vanwege de ongunstige marktomstandigheden zag het telefonieconcern toen uiteindelijk van de verkoop af. Telefonica gaat gebukt onder een zware schuldenlast.
Om de schuldpositie te verbeteren neemt Telefonica verschillende maatregelen, waaronder het afstoten van divisies als Atento. Daarnaast is Telefonica voornemens de Duitse mobiele telefonietak eind oktober/begin november naar de beurs te brengen.
De analisten van de bank achten een positie langs de zijlijn momenteel raadzaam en handhaven hun houdadvies voor het aandeel Telefonica.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier