Recordjaar voor Mercedes-Benz moet koers Daimler ondersteunen

De verkoop van Mercedes-Benzwagens is de activiteit die het meest bijdraagt tot de bedrijfswinst van Daimler (gemiddeld 50/60% van de EBIT), zo merkt Arnaud Delaunay van Leleux op.

Ondanks een moeilijk economisch klimaat steeg de verkoop in 2012 met 7% (in volume) dankzij de goede verkoopsresultaten van de SUV’s (Sport Utility Vehicle, jeeps) en de compacte

wagens (de kleinere modellen uit het gamma).

Het jaar 2012 leverde Daimler een record op op het vlak van het aantal verkochte voertuigen (1.451.600 tegen 1.381.400 voertuigen in 2011).

Geografisch gezien viel de activiteit op de Amerikaanse markt in positieve zin op: Mercedes-Benz verkocht er 11,8% meer wagens dan in 2011.

De belangrijkste verklaring hiervoor is het herwonnen vertrouwen van de Amerikaanse consument. Op dit moment spant de groep zich hard in om te groeien op het Chinese vasteland en hoopt het management d.m.v. een agressieve verkoopspolitiek marktaandeel terug te winnen van de directe concurrenten.

Interessante waardering

Op fundamenteel vlak bezit het aandeel Daimler volgens Delaunay een aantrekkelijke waardering: de intrinsieke waarde wordt op 51 euro geraamd.

Wat nog in het voordeel van Daimler pleit, is het feit dat de winstverwachtingen (winst per aandeel) voor eind 2013 en eind 2014 door de meeste analisten opwaarts herzien worden.

De DAX-30 index en de andere Europese aandelenindices zitten nog steeds in een stijgende trend en Delaunay benut de correctie van de afgelopen dagen als een instapmoment voor Daimler.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content