Proximedia: 2011: overgangsjaar met winstgroei van 19%

Na groeivoeten van 41%, 32% en 11% van de omzet in de jaren 2008, 2009 en 2010 viel 2011 zwakjes uit met een omzetgroei van slechts 5,6%. De beperking van de groei is volgens Gert De Mesure een bewuste keuze geweest van het management en ging gepaard met een herziening van de commerciële ploeg met het oog op een verbetering van de rendabiliteit, waarin het ook geslaagd is.

Het zijn vooral de belangrijkste filialen, Proximedia België en BeZoom, die de omzetgroei drukten, door een cijfer identiek aan 2010 te realiseren. De groei van de groep kan volledig op rekening geschreven worden van de kleinere filialen Online Internet (BeUP) (+61%) en Proximedia Nederland (+15%).

Door de grotere focus op rendabiliteit kon Proximedia de bedrijfswinst met 8,8% verhogen, zodat de EBIT-marge steeg van 12% naar 12,4%. Die 12,4% ligt nog onder het beoogde niveau van 12,7%, wat kan verklaard worden door de operationele verliezen (-0,4 miljoen euro) van de nieuwe Franse filialen Proximedia Frankrijk en BeUP Frankrijk.

De zuivere (zonder goodwill afschrijvingen) financiële resultaten verbeterden licht dankzij een daling van de netto financiële schuld (zie verder), de goodwill afschrijvingen zelf stegen doordat Proximedia zijn belang verhoogd heeft in een van zijn filialen. De winst deel van de groep steeg 14,3%. Maken we abstractie van de goodwill afschrijvingen en de uitzonderlijke resultaten, dan stijgt de winst met 19,1%. Per aandeel stijgt de winst van 1,38 naar 1,64 euro.

Nieuwe klanten

Het binnenhalen van nieuwe klanten houdt voor Proximedia steeds belangrijke investeringen in. De investeringen voor het maken van websites en bedrijfsfilms worden immers in het eerste contractjaar verricht, terwijl de inkomsten ervan over 4 jaar gespreid worden.

Door de sterke groei in de voorbije jaren is de netto financiële schuld jaar na jaar toegenomen. Een positief neveneffect van de iets lagere omzetgroei van 2011 is dat de investeringen voor nieuwe klanten lager liggen, wat tot een cashflowoverschot leidt, waarmee de netto financiële schuld verlaagd kan worden. In concreto daalde deze van 12,39 naar 9,71 miljoen euro in 2011.

De generatie van vrije cash-flow (3,45 miljoen euro) mag volgens De Mesure echt indrukwekkend genoemd worden. Zetten we deze af tegenover de huidige marktkapitalisatie van 28 miljoen euro, dan kunnen we spreken van een cash-flow rendement van 12,3%! M.a.w. in het jaar 2011 heeft Proximedia zijn waarde met 12,3% kunnen verhogen.

Aantrekkelijk en goedkoop

Op diverse niveaus is Proximedia aantrekkelijk en goedkoop. Het cash-flow rendement in 2011 bedroeg 12,3%, de koers/winst op basis van onze verwachtingen voor 2012 is slechts 7,95. Een verdiscontering van de vrije cash-flow op basis van de cijfers van 2011 levert een conservatief koersdoel op 20 euro.

Wat 2012 betreft, kijkt De Mesure uit naar de nieuwe commerciële initiatieven die gelanceerd zullen worden. Hij denkt hierbij aan de lancering van technische tools voor het organiseren van getrouwheidsprogramma’s in partnership met een Franse groep en aan de introductie van een tool om zelf heel snel en goedkoop een website te kunnen maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content