Omega Pharma:joint venture in India win/win

Op dinsdag 28 april 2009 maakte Omega Pharma een nieuwe 50-50 joint venture in India bekend met als partner Modi-Mundipharma. Om au sérieux te worden genomen in het land van Mahatma Ghandi is dit de ideale formule en een win/win situatie voor beide partners. Voor minderheidsbelangen halen de Indiërs immers de neus op.

De bedoeling van deze joint venture is erin gelegen om in India voorschriftvrije geneesmiddelen, de zogenaamde OTC producten, te verkopen. Interessant is dat deze middelen ook in India zullen worden geproduceerd en uiteraard ligt de kostprijs daar lager dan in West-Europa. De CEO van de Indische groep, Umesh K. Modi, schatte dat de kostprijs in India zowat de helft lager zal liggen dan in België. Dat is misschien meer dan verwacht, maar dat heeft te maken met de duurdere ingrediënten. Uiteraard denkt Omega Pharma eraan om de producten die in India worden aangemaakt te exporteren naar andere ontluikende markten, zoals Rusland en Oekraïne, waar de munten sterk zijn gedaald. Dat is nabije toekomstmuziek.

Omega in India
Marc Coucke meent dat in India een markt is voor zijn innovatieve nicheproducten. De groep voert ‘innovatie’ hoog in haar vaandel en wil overigens in België 15 nieuwe banen scheppen voor marketing en innovatie. De eerste Omega Pharma producten zullen nog dit jaar op de Indische markt worden gebracht en voor 2009 mikt de joint venture op een bescheiden omzet van 200.000 EUR die in 2010 kan oplopen tot 2 miljoen EUR. Deze joint venture brengt alvast de nodige dynamiek met zich mee, want Modi is al bezig met de bouw van een nieuwe fabriek waar een aantal OTC-producten zullen worden gefabriceerd. Voor de productie van een aantal andere middelen kan Omega Pharma in bestaande fabrieken van Modi terecht. De familiale Umesh Modi groep is geen dwerg. Ze is actief in zeer diverse sectoren als farma, ijzer en staal, engineering, suiker, energie, ontspanning en verpakking en ze kan voorts prat gaan op een succesvolle joint venture met de Amerikaanse cosmeticagroep Revlon. In 2008 realiseerde ze een groepsomzet van 3,5 miljard USD. Dat is meer dan driemaal zoveel als de jaaromzet van 811 miljoen EUR voor Omega Pharma (geen rekening houdend met het ondertussen afgesplitste Arseus). Momenteel is Omega Pharma wereldwijd de nummer 13 op de OTC-markt, maar de groep van Marc Coucke is wel de enige 100%-OTC speler op deze ranglijst. Het instapkaartje dat Omega Pharma moet betalen om zijn intrede te maken op deze reusachtige markt van meer dan 1,2 miljard consumenten valt bijzonder goed mee. Iedere partner stopt amper 1 miljoen EUR in deze joint venture, maar verbindt zich ertoe later nog eens 1 miljoen EUR bij te storten. Umesh Modi verwacht dat de joint venture in 2011 voor de eerste maal winst zal boeken, maar hij voegde eraan toe het veel belangrijker te vinden dat de groep eerst de nodige omvang krijgt. Nadien zullen de dividenden automatisch volgen. Goed om weten is dat waar in Europa de groei van de OTC-markt wordt geschat op 2%, dit cijfer 12% bedraagt in de landen van Zuid-Oost-Azië. Omega Pharma stapt dus juist op tijd in deze groeimarkt. Onder de acht merken waarmee de groep de Indische markt wil veroveren vermelden we Addax (lichaamsverzorging), Silence (tegen snurken), Salvecol (cholesterolverlager), Paranix (middel tegen hoofdluizen) en Charbon Belloc (tegen winderigheid).

Invloed van de recessie
We vroegen CEO Marc Coucke of de groep last ondervindt van de wereldwijde economische recessie. In India zal dat niet het geval zijn. Hoewel in het immense land sprake is van een groeivertraging, wordt in 2009 nog een economische groei van 4,5% verwacht en in 2010 kan de economie met 6,5% aantrekken. Dat zijn cijfers waar de West-Europese landen alleen maar kunnen van dromen. Een ander voordeel van India is dat de binnenlandse consumptie zeer belangrijk is. In de rijpe markten is de economische toestand moeilijker, maar de groep is begonnen met een besparingsplan van 30 miljoen EUR dat al de eerste vruchten aan het afwerpen is. Minder schitterend oogt de toestand in de landen waar de munten recent zijn gekelderd, zoals Rusland en Oekraïne, maar de bijdrage van de emerging markets binnen de totale omzet van Omega Pharma is momenteel beperkt tot 8%. België is goed voor 27% van de omzet en Frankrijk voor 21%. De globale omzet van Omega Pharma over het eerste kwartaal 2009 steeg met 2%. Op 4 mei 2009 vindt de Algemene Vergadering van de aandeelhouders plaats en daar wordt mogelijk iets gelost over de winstcijfers over het eerste kwartaal en de verwachtingen voor geheel 2009.

Etienne Langerwerf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content