Made in France: Danone (4/5)

© IMAGEGLOBE

Zonder dat het echt opviel, is Danone uitgegroeid tot een van de sterkhouders van de Franse CAC40. De wereldleider in zuivelproducten en yoghurts stelt beleggers zelden teleur, al wordt de groep ook weleens geconfronteerd met tegenvallers.

Danone is een van de onopvallendste Franse bedrijven, al kwam het onlangs in het nieuws vanwege de geruchten over een mogelijke vijandige overname door PepsiCo. Het bedrijf wordt uitstekend geleid door Franck Riboud, de zoon van stichter Antoine Riboud. Vorig decennium heeft hij de activiteiten van Danone weer teruggebracht tot hun essentie en hij heeft opnieuw de nadruk gelegd op groei. Dat beleid heeft vruchten afgeworpen. De omzet is in drie jaar tijd gestegen met 29 procent tot 19 miljard euro. De nettowinst is verdubbeld sinds 2003 en bedraagt 1,75 miljard euro.

Danone is er de voorbije drie kwartalen nog altijd in geslaagd te groeien, ondanks enkele tegenvallers. In Europa wordt de groep geconfronteerd met de gevolgen van de economische vertraging. In China heeft Danone af te rekenen met de concurrentie van lokale producenten, waardoor het zich heeft moeten focussen op producten van een hogere prijsklasse, zoals gefermenteerde melkdranken.

Danone is niet alleen wereldleider in zuivelproducten en yoghurt, maar ook het wereldwijde nummer twee in flessenwater, met merken zoals Evian, Volvic en Robust. De twee andere divisies van de groep – babyvoeding (nummer twee in de wereld) en medische voeding (Europese leider) – zijn de meeste rendabele afdelingen van Danone, met een marge van meer dan 19 procent in 2011, tegenover 13 procent voor zuivelproducten en waters. Maar hun aandeel in de totale omzet bedraagt slechts 25 procent, tegenover 58 procent voor zuivelproducten.

De vier divisies van Danone worden uitstekend geleid en de marges verbeteren jaar na jaar. Toch heeft de groep onlangs een mooie groeikans gemist, toen de divisie babyvoeding van Pfizer werd overgenomen door Nestlé. Zulke interessante overnamekansen zijn zeldzaam.

De kwaliteiten van Danone weerspiegelen zich in de koers van het aandeel, dat noteert tegen 16 keer de verwachte winst voor 2012. Dat is te veel voor een bedrijf zoals Danone, dat wel voortdurend groeit, maar niet zo sterk als bijvoorbeeld LVMH.

Cédric Boitte

www.AccioZ.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content