Luxehorloges kunnen spectaculaire meerwaarden opleveren
De interesse voor luxehorloges heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht gekend. De meeste mensen kopen zo’n luxehorloge om esthetische redenen, waarbij echter vaak over het hoofd wordt gezien dat op hun aankoop op termijn ook een meerwaarde kan worden gerealiseerd.
De Hasseltse juwelier Denis Van Esser, die met AOne zijn eigen horlogemerk heeft ontwikkeld, geeft enkele spectaculaire voorbeelden.
Zo is er de Sky Moon Tourbillon van Patek Philippe. Van dit model worden jaarlijks maar 2 exemplaren gemaakt, in de kleinhandel kost deze horloge ongeveer 1,20 miljoen dollar.
Bij Sotheby’s in Hong Kong werd in 2008 één van deze uurwerken verkocht voor 1,50 miljoen dollar. De koper had het horloge vijf jaar voordien voor 1,20 miljoen dollar gekocht. Over een periode van drie jaar werd met andere woorden een meerwaarde van 25% gerealiseerd.
Sterren stralen overal
Maar ook met goedkopere modellen zijn regelmatig stevige winsten te realiseren. Van Esser verwijst in dat verband naar het is The End of Days model van de Royal Oak Offshore collection die door Audemars Piguet op de markt werd gebracht.
Dit model werd uitgebracht naar aanleiding van de lancering van Arnold Schwarzenegger’s film End of Days en kostte 13.600 dollar in 1999.
Er werden maar 500 exemplaren op de markt gebracht, vorig jaar werd één exemplaar verkocht voor 85.000 dollar. Ook verschillende modellen van F.P. Journe, waarvan er maar 950 per jaar op de markt komen, brengen op de veilingen hogere prijzen op dan in de kleinhandel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier