Lagere omzet bij Roularta Mediag Group

Roularta Media Group heeft in 2012 de negatieve effecten ondervonden van het slecht evoluerende economische klimaat in België en Frankrijk vanaf het tweede trimester, zo werd gisteren bekendgemaakt.

De omzet daalde met 2,6% (van 731 naar 712 miljoen euro) en de courante winst met 49,1% (van 30,5 naar 15,5 miljoen euro).

De daling van de courante winst is er in België en in Frankrijk. In België werden in 2012 reeds tal van besparingen en acties

opgestart om die daling in 2013 om te buigen.

In Frankrijk kan de nodige herstructurering pas in 2013 gerealiseerd worden via het aangekondigde sociaal plan waarbij 10% van de loonkost zal bespaard worden.

Het is o.a. de bedoeling het maandblad L’Entreprise helemaal te laten muteren naar het internet – waar de praktische website Lentreprise.fr succesvol evolueert – en de decomagazines Maison Magazine en Maison Française te laten fusioneren tot één grote marktleider.

Een en ander moet ervoor zorgen dat de Franse activiteiten opnieuw een positieve bijdrage leveren.

Het nettoresultaat is negatief (-2,5 miljoen euro), hoofdzakelijk omdat 11,5 miljoen euro waardeverminderingen werden geboekt voor de businessmagazines in Frankrijk en 7,1 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten (na belastingen) in België en Frankrijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content