Lafarge wil schoon schip maken

Opnieuw groeien en de schulden verlagen: die twee ambitieuze uitdagingen wil Lafarge op middellange termijn aangaan.

Lafarge heeft vanmorgen zijn plan voor de periode 2012-2015 aangekondigd. Dat ambitieuze programma heeft tot doel de groei van de omzet, de cashflow en de rentabiliteit te versnellen. De huidige wereldleider in de cementsector wil zijn kosten in vier jaar tijd – van 2012 tot 2015 – terugdringen met 1,3 miljard euro. Minstens 400 miljoen euro daarvan moet tegen eind 2012 worden gerealiseerd, en minstens 350 miljoen euro in 2013. Daarnaast streeft Lafarge naar een omzet- en margegroei die minstens 450 miljoen euro extra ebitda genereert.

De groep wil volgend jaar ook zo snel mogelijk haar nettoschuld af te bouwen tot onder de 10 miljard euro. Ten laatste in 2015 wil ze een ratio bedrijfscashflow/nettoschuld tussen de 28 en de 30 procent halen. Tot slot mikt Lafarge op een groei van de return on capital employed (ROE) na belastingen van meer dan 8 procent in 2015.

“Onze groei in de komende jaren zal vooral afkomstig zijn van de optimale benutting van het potentieel van onze bestaande activa. Wij hebben een evenwichtige portefeuille van kwaliteitsactiva opgebouwd, die gericht is op sterk groeiende markten. We willen ook de rentabiliteit van onze bestaande posities verhogen via de verbetering van de productiviteit van de activa en het terugschroeven van de kapitaalsintensiteit”, verklaarde Bruno Lafont, CEO van Lafarge.

Lafarge, dat een aanzienlijke participatie vertegenwoordigt in de portefeuille van de holdingmaatschappij GBL van Albert Frère (voor 21 procent eigenaar van Lafarge), zou dankzij dit plan het vertrouwen van beleggers kunnen terugwinnen. Na een daling van 71 procent in de laatste vijf jaar en met een koers-winstverhouding van 10 voor 2012 kan het aandeel niet als duur worden beschouwd. Voorzichtigheid blijft echter geboden, omdat zijn zeer cyclische profiel op korte termijn een negatieve impact zou kunnen hebben.

Karine Huet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content