Kraft Foods wordt per 1 oktober opgesplitst

Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Foods Inc (USD 40,00 – Kopen) wordt op 1 oktober opgesplitst in Mondelez en Kraft Foods Group. Voor de twee nieuwe ondernemingen heeft Kraft de eerste prognoses afgegeven en ABN Amro bekeek die eens even dichtbij.

Kraft heeft een winstverwachting afgegeven voor volgend jaar van USD 2,60 per aandeel voor het nog volledige bedrijf. Zonder herstructureringskosten zou de prognose USD 0,26 hoger zijn uitgekomen. De markt ging uit van USD 2,72.

Voor het nieuwe mondiale snackbedrijf Mondelez is een winstverwachting per aandeel afgegeven in de bandbreedte USD 1,50 – 1,55.

Dat is op het eerste gezicht teleurstellend. Het bedrijf verwacht meer negatieve wisselkoerseffecten dan analisten hadden verondersteld.

Op de lange termijn gaat Mondelez uit van 5 tot 7% organische groei, hoge enkelcijferige winstgroei en dubbelcijferige winst per aandeel.

Die mooie prognoses kunnen worden afgegeven omdat het bedrijf 45% van de omzet behaalt in opkomende markten en het zich met de verkopen van koekjes, chocolade en kauwgom in sneller groeiende marktsegmenten bevindt.

Gezonde kasstromen door marges op te krikken

Het Noord-Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Foods Group zal zich richten op het genereren van gezonde kasstromen door marges op te krikken.

Men mikt erop dat de omzet in de pas loopt met of iets beter is dan de gemiddelde Noord-Amerikaanse levensmiddelenverkopen.

De winst per aandeel wordt tussen 5 en 9% ingeschat. Voor volgend jaar wordt uitgegaan van USD 2 dividend per aandeel. Dat is een dividendrendement van 5 tot 6%, een van de hoogste in vergelijking met concurrenten.

Kraft Foods Group ziet voldoende mogelijkheden tot kostenbesparingen. Het concern wil de helft daarvan uitkeren aan aandeelhouders. De andere helft wordt geïnvesteerd in marketing in innovatie.

Mondelez en Kraft Foods Group hebben hiermee de eerste prognoses afgegeven. ABN Amro is van mening dat de splitsing extra waarde creëert.

Mondelez is voor op groei georiënteerde beleggers aantrekkelijk, terwijl Kraft Foods Group beleggers zal aanspreken die kiezen voor dividendrendement.

De koersval van 5% die het aandeel maakte, lijkt daarom overdreven. ABN Amro handhaaft de opinie kopen en vinden het een mooi instapmoment voor beleggers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content