Koopjes te doen op de Spaanse vastgoedmarkt

De Europese beurzen noteren nog steeds in de plus, met winsten die ten opzichte van vanmiddag vrijwel ongewijzigd zijn gebleven. De Euro Stoxx 50 wint nog steeds ongeveer 1%, in het geval van de BEL 20 bedraagt de winst plusminus een half procent.

Op de Spaanse vastgoedmarkt zijn koopjes te doen, zo blijkt. De banken verkopen huizen en appartementen die als gevolg van de niet-afbetaling van de woonkredieten in hun portefeuille zijn terechtgekomen, maar daar eigenlijk niet thuishoren. Om de voorraad onverkochte huizen zo snel mogelijk af te bouwen, worden stevige kortingen toegestaan.

Het is echter een illusie om te denken dat die voorraad snel afgebouwd zal raken. In totaal staan er in Spanje ongeveer 1,20 miljoen onverkochte huizen leeg.

Ondanks de nare gevolgen van de vastgoedcrisis blijven Spanjaarden geïnteresseerd in vastgoed, onder andere omdat vastrentende beleggingen niet veel meer opleveren.

Air France KLM sluit code share contract met Etihad en Air Berlin

Air France KLM gaat volgens Theodoor Gilissen Bankiers met Etihad en Air Berlin, waarin Etihad een belang heeft, een zogenaamd code share contract aan.

Code sharing is een samenwerking waarbij de maatschappijen stoelen aanbieden onder een eigen code (de twee letters achter het vluchtnummer) op een lijnvlucht die door een van de partners wordt onderhouden.

Etihad is een vliegtuigmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten. Etihad, uit het emiraat Abu Dhabi, is een snel groeiende luchtvaartmaatschappij. Het concern meldde onlangs dat het in het derde kwartaal een omzet heeft geboekt van $1.3 mrd.

Dat is ongeveer 15% van de omzet van Air France KLM in het derde kwartaal, maar de omzet was wel 19% hoger dan vorig jaar. Etihad heeft volgens haar website circa 30 code share overeenkomsten met onder andere American Airlines, Air Berlin, Alitalia en Virgin Australia. Het concern heeft in veel van deze maatschappijen een belang, maar volgens de FT neemt Etihad geen belang in Air France KLM.

De impact is op het resultaat is volgens Theodoor Gilissen Bankiers waarschijnlijk niet zo groot, maar de toenadering is opzienbarend omdat de Europese vliegtuigmaatschappijen aanvankelijk erg vijandig stonden tegen concurrenten uit het Midden-Oosten als Etihad en vooral ook Emirates.

Deze maatschappijen concurreren sterk op de langeafstandsvluchten, precies het deel waar de luchtvaartmaatschappijen het meeste op verdienden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content