Heineken doet laatste bod op ABP

De overnamestrijd rond bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB) is een nieuw hoofdstuk ingegaan: Heineken heeft het eerdere bod op het belang van Fraser and Neave in APB verhoogd.

Er is Heineken veel aan gelegen om de controle te krijgen over APB; een verhoging van het bod komt dan ook niet onverwacht. ABN Amro volgt Heineken met een houdadvies.

Begin augustus deed Heineken een bod van SGD 50 (Singaporese dollar) op het belang dat Fraser and Neave heeft in het Aziatische brouwersconcern APB. Fraser and Neave heeft een effectief belang van bijna 40% in APB; Heineken had daarvoor reeds een belang van 42% in APB.

Met de overname van het belang van Fraser and Neave zou Heineken bijna 82% van de aandelen APB in handen krijgen. Vervolgens zou Heineken een bod kunnen doen op de resterende aandelen APB, om zo de volledige zeggenschap over de bierbrouwer te realiseren.

Een andere kaper op de kust

Er is echter een andere kaper op de kust, in de vorm van Thai Beverage, eigendom van de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi. Kindest Place, de investeringsmaatschappij van Charoen’s schoonzoon, heeft reeds een hoger bod op het belang van Fraser and Neave in APB uitgebracht dan het aanvankelijke bod van Heineken.

In dat licht is het volgens ABN Amro geen verrassing dat Heineken nu het bod van SGD 50 per aandeel heeft verhoogd naar SGD 53 per aandeel.

Met het nieuwe bod is de kans op een succesvolle overname van APB door Heineken toegenomen. Wel zullen de autoriteiten en de aandeelhouders van Fraser and Neave (waaronder Thai Beverage, het bedrijf dat eveneens aasde op APB) nog het groene licht voor de overnamedeal moeten geven. ABN Amro volgt het aandeel Heineken met een houdadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content