HeidelbergCement is fundamenteel koopwaardig
Net als zijn concurrent Lafarge is HeidelbergCement volgens Arnaud Delaunay van Leleux sterk aanwezig in de opkomende landen (44% van de operationele winst in 2012).
Dankzij de uitvoering van een omvangrijk herstructureringsplan en een sterke omzetgroei in Azië, Rusland, Noord-Amerika en Afrika kon de Duitse cementproducent opnieuw een toename van de omzet en nettowinst publiceren.
Bij publicatie van de resultaten verklaarde het management van de Duitse groep dat HeidelbergCement in staat is om in 2013 “zijn verkoopprijzen te verhogen dankzij een toename van de vraag terwijl de inspanningen om de kosten te drukken
onverminderd verder gaan”.
Deze politiek zal resulteren in een stijging van de operationele marge (die in de afgelopen jaren onder druk stond door de stijgende energie- en grondstoffenkosten).
Het is dan ook niet verwonderlijk dat analisten voor eind 2013 en eind 2014 een stijging van de omzet en de winst per aandeel verwachten.
De waarderingsoefening besluit volgens Delaunay dat HeidelbergCement erg goedkoop is in vergelijking met de concurrenten, zowel in absolute (het waarderingsmodel Free Cash Flow to Equity komt tot een waarde van 71 euro) als in relatieve (Relative Value) termen (75 euro).
De lage waardering en de blootstelling aan snelgroeiende regio’s doe Delaunay besluiten om een “kopen” advies op dit aandeel te geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier