Facebook wordt met grote uitdagingen geconfronteerd
Eric Jackson, stichter van Ironfire Capital, is van mening dat er van drie generaties internetbedrijven kan worden gesproken. De eerste generatie is die van de grote webportaals, met Yahoo als typevoorbeeld. Bij deze bedrijven draait alles op de eerste plaats om content.
De tweede generatie zijn in de classificatie van Jackson de sociale mediawebsites, waarbij Facebook uiteraard als het boegbeeld mag worden beschouwd.
De derde generatie draait om de commercialisatie van het mobiel systeem, iets waar Facebook het duidelijk moeilijk mee heeft.
Succes is moeilijk overdraagbaar van de ene generatie naar de andere
Succes is moeilijk overdraagbaar van de ene generatie naar de andere, zo merkt Jackson op. Het merkt niet hoe succesvol je bent in één generatie, de overstap naar de volgende vergt een groot aanpassingsvermogen. Hier wringt precies het schoentje voor Facebook.
Google heeft alle moeite van de wereld gehad om over te stappen van de eerste naar de tweede generatie, het heeft tijd en moeite gekost voor dit bedrijf om zich een plaatsje te verwerven in de wereld van de sociale media. Zo zal Facebook het volgens Jackson moeilijk krijgen om zich te verzekeren van een plaats in de mobiele wereld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier