Facebook is op komst, maar er is ook nog Amazon
Wall Street zal in de komende weken in de ban van de beursintroductie van Facebook staan, maar dat betekent niet dat we een aandeel als Amazon uit het oog mogen verliezen.
Amazon lijkt de sceptici langzaam voor zich te winnen na enkele jaren van misère. Winstmarges hebben onder grote druk gestaan als gevolg van (strategische) investeringen.
De uitgaven lijken volgens Royal Bank of Scotland echter nu zijn vruchten af te werpen en ziet het ernaar uit dat ‘internet-retail’ niet langer de belangrijkste inkomstenbron zal zijn.
Het aandeel Amazon steeg met 16 procent afgelopen vrijdag nadat de kwartaalcijfers boven de toch al redelijk optimistische verwachtingen uitkwamen.
Dit was ook direct de grootste ‘intraday’ stijging sinds oktober 2009. Wallstreet ging uit van een omzet van 12,9 miljard dollar maar dat bleek uiteindelijk 13,18 miljard dollar te zijn, een stijging van 34% in vergelijking met het vorige kwartaal. De koers van het aandeel is in het eerste kwartaal gestegen met bijna 24 procent.
Jeff Bezos is een volhouder
CEO Jeff Bezos geeft al jaren aan het aandeel Amazon nog niet op te geven. Bezos probeert namelijk met man en macht het concern te transformeren van een reusachtige en statische ‘online-retailer’ (of supermarkt) naar een technologie service leverancier waarin e-commerce op grote schaal wordt gebruikt om compleet nieuwe waardeketen modellen van producten op te richten.
Volgens de ‘bulls’ zal Amazon haar inkomsten de komende drie tot vijf jaar kunnen vermenigvuldigen. Vooral de mogelijkheden die er zijn als gevolg van haar grote invloed in e-commerce lijken eindeloos.
Echter, zoals een aantal analisten menen, is Amazon rationeel bekeken inderdaad nog steeds een ‘concept aandeel’ met veel plannen en ideeën maar tot op heden nog zonder concrete (en aanhoudende) resultaten. Op het moment dat de (positieve) resultaten zich voortzetten zullen investeerders deze vervolgens als eerste vergelijken met Apple.
Amazon is Apple niet
Een vergelijking die niet helemaal de juiste is. In tegenstelling tot Apple heeft Amazon namelijk weinig tot geen concurrentie en is er ook geen bedreiging van partijen die de markt zouden kunnen betreden.
Hoe meer iPads en iPhones er namelijk verkocht worden des te makkelijker men artikelen bij Amazon (online) kan aanschaffen. Een ‘win-win situatie’ lijkt het daarom wel en heeft CEO Jeff Bezos met zijn visie en optimisme het tij weten te keren en is Amazon weer ‘hot’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier