Danone voelt de crisis
Danone, de Franse wereldleider in zuivelproducten en yoghurts, heeft een winstwaarschuwing de wereld ingestuurd. Dat is slechts nieuws voor de hele sector van de basisconsumptiegoederen, die voorlopig weinig te lijden had onder de crisis.
In onze reeks ‘Made in France’ schreven we vorige week nog dat het aandeel van Danone duur was tegen 16 keer de verwachte winst van 2012, hoewel het Franse bedrijf voortdurend blijft groeien. We konden toen niet weten dat de groep enkele dagen later zou moeten bekendmaken dat ze te optimistisch in haar vooruitzichten is geweest. Volgens het management zou de operationele marge van de groep dit jaar dalen met ongeveer 0,50 procent, terwijl het had verwacht dat die stabiel zou blijven. Toch blijft de prognose van de organische groei van de verkopen tussen 5 en 7 procent en de vrije cashflow van 2 miljard euro gehandhaafd.
Volgens Danone is die tegenvaller een gevolg van de crisis in Spanje en de stijging van zijn basisgrondstoffen. Dat wijst erop dat Danone zijn prijzen niet meer kan verhogen en dat een sterk merk dus niet meer volstaat om het hoofd te bieden aan de huidige economische vertraging. Aangezien niet alleen Danone wordt geconfronteerd met dat probleem, is de winstwaarschuwing van de wereldleider in zuivelproducten en yoghurts een negatief signaal voor de hele sector van de basisconsumptiegoederen, die voorlopig weinig te lijden had onder de crisis.
Cédric Boitte
www.accioz.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier