Consument stelt zich voorzichtig op wat kerstaankopen betreft
De antenne van beleggers lijkt vooral gericht op ontvangst van positief nieuws, zo merkt ABN Amro op. De aandacht van de markt concentreert zich vooral op cijfers rondom consumentenvertrouwen en de arbeidsmarkt. In de visie van de bank zullen deze de komende tijd nog zwak blijven.
De consument heeft in 2009 al behoorlijk uitgegeven door gebruik te maken van stimuleringsprogramma’s zoals de autoslooppremie.
De eerste berichten uit de VS over de kerstaankopen (Black Friday) lijken de visie van een terughoudende consument te bevestigen. Pas later in het jaar verwacht ABN Amro dat de consument actiever wordt.
Bedrijven die toch een redelijke omzetgroei willen laten zien moeten hun omzet en marktaandeel in opkomende markten uitbreiden.
Het selecteren van dit type bedrijf voor de aandelenportefeuille is in de visie van ABN Amro één van de aandelenthema’s voor het komende jaar. Analisten zullen berichtgeving van het bedrijfsleven hierop beoordelen.
Vanaf januari starten de nieuwjaarstoespraken van de topmannen van het bedrijfsleven. Dan zullen analisten hun aanbevelingen nogmaals tegen het licht houden en de grote favorieten voor 2010 communiceren. Tot die tijd is de beursagenda redelijk leeg. Een eindejaarsrally als afsluiting van dit beursjaar lijkt daardoor onwaarschijnlijk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier