Colruyt is een groep met sterke fundamentals

Leleux heeft zowel het technische als het fundamentele plaatje bij Colruyt bekeken, waarbij Arnaud Delaunay fundamenteel gedeelte voor zijn rekening nam.

Ondanks de talrijke besparingsplannen in Europa (die op de gezinsconsumptie wegen) slaagt Colruyt erin de inkomsten te verhogen.

Volgens een enquête die vorige maand werd uitgevoerd door onderzoekers van het Reputation Institute in België is de groep Colruyt het Belgische bedrijf dat de beste reputatie bij het publiek geniet. En dit zowel voor haar producten als diensten en dit weerspiegelt zich al enkele jaren in het omzetverloop van de groep.

Colruyt kan zich goed handhaven

Tijdens het eerste semester van 2011/12 (cijfers van 28 november 2011) zag de Colruytgroep de omzet met 2,73% stijgen: van 3,55 miljard euro in eerste halfjaar van 2010 naar 3,82 miljard euro in het eerste halfjaar van 2011.

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden, gekenmerkt door een daling van de consumptie in Europa, kan Colruyt zich goed handhaven.

Meer in detail stegen de inkomsten van de supermarktendivisie (goed voor 75,6% van de activiteiten van de groep) met 6,6% tot 2,91 miljard euro. De nettowinst is daarentegen wel met 4,57% gedaald tot 159 miljoen euro.

Opkuisoperatie in aantocht

Colruyt heeft in 2011 123 sociale audits bij haar leveranciers (waarvan 101 in China) uitgevoerd en deze audits sloegen vooral op de arbeidsomstandigheden. Tijdens deze audits waren er 25 bedrijven die “weigerden mee te werken of hun arbeidsvoorwaarden niet wilden veranderen”.

Colruyt heeft dan ook besloten niet meer met hen samen te werken. Vanuit een fundamenteel oogpunt is het interessant om aan te stippen dat gedurende enkele maanden (eind 2011 en begin 2012) het bedrijf overging tot de inkoop van haar eigen aandelen.

En tussen 23 en 25 april 2012 werd meer dan een miljoen euro besteed aan de inkoop van eigen aandelen. De prijsvork van deze inkoop schommelde rond de 29 euro en dit betekent enerzijds een sterke steun voor de koers en anderzijds laat het de koers toe om vanaf deze steun op te veren.

Nochtans beschikt de groep over geen buitenlandse groeimogelijkheden, en nog belangrijker, de motor van haar activiteiten (d.w.z de gezinsconsumptie in Europa) is sinds juni 2011 aan het achteruitgaan en volgens analisten is er niet direct beterschap op komst.

Accumulatiefase

Sinds 2010 zit de koers vast in een dalende trend. Niettemin lijkt de koers op te veren na de belangrijke steun op 28,65 euro te hebben getest. De accumulatiefase, die toeliet een consolidatiepatroon uit te bouwen tussen 26,28 en 31 euro, geeft steun aan de koers en laat toe een opwaartse uitbraak te realiseren.

Fundamenteel gesproken wordt de titel voor 2012 gewaardeerd aan 14,68 keer de winst, een waarderingsniveau dat overeenstemt met de andere bedrijven in de sector. Aan 30 euro waardeert de markt het aandeel aan zijn fundamentele niveaus (de intrinsieke waarde ligt op 29,44 euro).

Maar als de particuliere consumptie in Europa (en meer bepaald in België) opnieuw aantrekt, moet Colruyt daar tenvolle van kunnen profiteren. Hieruit volgt dat de meest dynamische beleggers zich reeds in het aandeel Colruyt kunnen positioneren omwille van het technische plaatje. In eerste instantie werd het koersdoel op 34 euro geplaatst. Delaunat handhaaft een neutraal advies, met stop-loss van 28,65 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content