Chinese investeringen in infrastructuur vertragen duidelijk
Zullen de Chinese autoreiten passief blijven als zich een verdere verslechtering aftekent? Gezien de monetaire speelruimte waarover zij beschikken, betwijfelen de analisten van Carmignac dat, met name in een jaar van wisseling van de politieke wacht.
Intussen wijst de daling van de ijzerertsprijs (momenteel ruim onder de 100 dollar per ton, een daling van 35% sinds begin dit jaar) wel op vertraging van de investeringen van China in de infrastructuur.
Tegelijkertijd ligt de koperprijs echter nog altijd op hetzelfde niveau als begin dit jaar, rond 7.500 dollar per ton.
Chinese economie herschikt zich in de richting van binnenlandse consumptie
Deze prijsvastheid wijst volgens Carmignac op de herschikking van de Chinese economie in de richting van de op de binnenlandse consumptie gerichte industriële bedrijvigheid (de autoverkopen lagen deze zomer 10% hoger dan vorig jaar).
De stijging van de prijzen van energie (als gevolg van de heropleving van het geopolitieke risico in het Midden-Oosten) en voedsel (na de droge zomer in de Verenigde Staten) vormt een nieuwe bron van onzekerheid, in ieder geval voor bepaalde landen.
We mogen volgens Carmignac niet vergeten dat bijvoorbeeld India 80% van de aardoliebehoefte importeert, terwijl Brazilië
grotendeels zelfvoorzienend is geworden. De analisten van de fondsbeheerder blijven dus zeer waakzaam, en het is nu al
duidelijk dat Europa niet op China zal kunnen rekenen om van de economische ondergang te worden gered.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier