China moet door het oog van de naald kruipen

In Azië kijkt Saxo Bank met argusogen naar China en de nood daar om het businessmodel te herzien. Het economische experiment van China is nu één generatie oud, na een start in 1979.

Als volgende stap moet China door het oog van de naald kruipen door te evolueren van ‘s werelds grootste groeiende economie naar een volwaardige supermacht. In zijn driemaandelijks vooruitzicht, lijst Saxo Bank drie belangrijke veranderingen op die China zal moeten realiseren voor een succesvolle transitie:

1. Concurrentie verhogen om corruptie te verlagen;

2. Diepgaandere en meer ontwikkelde lokale kapitaalmarkten om de verhoogde rijkdom en de opslag ervan te beheren en, het belangrijkste;

3. Een uitbreiding van de socialewelzijnsprogramma’s, in het bijzonder de gezondheidszorg.

Al deze ingrepen zullen bijdragen tot een overstap van een economie die te veel steunt op het bouwen van infrastructuur en op export naar één die evenwichtig is dankzij de eigen vraag naar consumptie.

Dit kan enkel behaald worden indien de neiging om te sparen gereduceerd wordt via een transparanter sociaal vangnet. Gebeurt dit niet, dan zal de doorsnee Chinees een spaarratio van 40 à 50 procent blijven behouden.

Steen Jakobsen , Chief Economist, Saxo Bank A/S, had volgende commentaar: “Ons oud thema om de micro-economie te ondersteunen is, net zoals in 2012, nog steeds onze hoofdboodschap voor 2013. We hebben meer micro en minder macro nodig, want de enige echte impuls die werkt is het geloof in onszelf eerder dan in het bijdrukken van geld. We zijn echter niet zo pessimistisch in onze vooruitzichten voor 2013. De negatieve kant van de economie in 2013, is dat dit een transitiejaar zal zijn waarin we eerst meer van hetzelfde zullen proberen. Na verloop van tijd zullen we echter steeds meer inzien dat de tijd opraakt en dat er iets nieuws geprobeerd moet worden – en dat is een goede zaak. De 99% zijn nu al klaar voor verandering, maar wanneer worden de beleidsmakers wakker?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content