Ahold ziet 2011 weer moeilijk jaar worden voor levensmiddelensector

Vanmorgen maakte Ahold de resultaten over het boekjaar 2010 bekend. Dit waren de hoofdpunten:

– Bedrijfsresultaat vierde kwartaal € 295 miljoen

– Nettoresultaat vierde kwartaal € 154 miljoen

– Onderliggende operationele retailmarge voor het gehele jaar 4,9%

– Dividend verhoogd met 26% naar € 0,29 per aandeel

– Aankondiging nieuw programma terugkoop aandelen ter waarde van € 1 miljard

Ahold heeft vandaag haar verkorte financiële verslag over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2010 gepubliceerd. CEO Dick Boer: “Ahold heeft in 2010 opnieuw een solide prestatie geleverd, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. We realiseerden volumegroei en hebben ons marktaandeel vergroot in onze belangrijkste markten, ondanks opnieuw lastige omstandigheden voor de levensmiddelensector. Over het gehele jaar is de omzet met 4,4% gegroeid tegen constante wisselkoersen en gecorrigeerd voor het effect van een extra week in 2009. Wij verwachten dat ook 2011 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector. Er zijn eerste tekenen van een geleidelijk economisch herstel, maar klanten laten zich naar verwachting toch nog vooral leiden door prijs en zijn in een klimaat van meer inflatie terughoudend in hun bestedingen. Wij gaan verder met onze kostenbesparingen, waardoor we in ons productaanbod kunnen investeren om zo de klant nog meer waarde te bieden. Tegelijkertijd blijven we het evenwicht tussen omzet en marge beheersen. Als uitdrukking van het vertrouwen dat wij hebben in onze strategie en ons vermogen om kasstromen te genereren stellen we een dividendverhoging van 26% voor, naar € 0,29 per gewoon aandeel. Onze sterke balanspositie stelt ons in staat een nieuw programma voor de terugkoop van aandelen met een omvang van € 1 miljard aan te kondigen, dat de komende 18 maanden wordt afgerond. Tegelijkertijd blijven we onze groeistrategie actief nastreven en inspelen op de kansen die zich voordoen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content