Ahold presteert beter dan concurrenten

Detailhandelsconcern Ahold heeft in de Verenigde Staten solide groei geboekt, maar in Nederland presteerde drogisterijketen Etos zwak.

De omzet over het laatste kwartaal van het jaar steeg tot EUR 7,84 miljard dollar, grotendeels in lijn met de gemiddelde analistenverwachtingen.

De omzetgroei op basis van een identiek aantal winkels in de VS kwam uit op 1,4%. In de Verenigde Staten won het concern volgens ABN Amro in bijna alle markten marktaandeel.

De omzetgroei in Nederland op basis van een gelijk aantal winkels stelde echter teleur, door zwakke prestaties bij Etos en het feit dat de Oud & Nieuw-omzet (Gall & Gall) in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar wordt opgenomen. Het marktaandeel steeg in Nederland, ook zonder nieuwe winkels.

In de rest van Europa daalde de omzet. BOL.com wist voor EUR125 tot EUR 130 miljoen aan artikelen te verkopen in het vierde kwartaal, in lijn met de verwachtingen.

De resultaten van Ahold zijn volgens ABN Amro robuust. Het lijkt erop alsof het supermarktconcern het beter doet dan concurrenten. Het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar profiteert van de extra oudejaarsomzet en marges blijven op peil door de stevige grip op het bedrijfsmanagement.

De sterke kasstroom en uitgebalanceerde wijze waarop kapitaal wordt gealloceerd zijn andere positieve elementen die kunnen leiden tot een hogere beloning voor aandeelhouders.

Het aandeel is aantrekkelijk geprijsd, en is interessant voor beleggers op zoek naar bedrijven met een stabiele omzetgroei en kasstroom. De analisten van ABN Amro handhaven de opinie kopen voor het aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content