Ruwe olie te ver teruggevallen
Het aanbod hefboomproducten met Brent-olie als onderliggende waarde is erg groot.
De prijs van een vat Brent-olie uit de Noordzee is de jongste weken sterk teruggevallen. Eind juni werd het betreffende termijncontract nog aan 116 dollar (USD) verhandeld, maar vorige week was dat nog amper 97 USD. Brent wordt daarmee zwaarder getroffen dan de Amerikaanse West Texas Intermediate-variant (WTI), die over dezelfde periode minder sterk daalde. Dit uit zich ook in de prijsstructuur van de termijncontracten. Bij WTI is sprake van backwardation (latere termijncontracten zijn goedkoper) en bij Brent is het juist omgekeerd: olie voor levering op korte termijn is net goedkoper dan de termijncontracten met een latere afloopdatum.
Gedaalde spread
Omdat WTI minder sterk is teruggevallen dan Brent daalde ook de spread tussen beide varianten. De backwardation bij WTI betekent overigens niet dat er schaarste is. De ingebruikname van een pijpleiding die ruwe olie van productiegebieden in Noord-Dakota en Montana naar de centrale opslagplaats (Cushing hub) in Oklahoma moet transporteren, wordt uitgesteld tot november. Daardoor zal het aanbod tijdelijk minder groot zijn dan verwacht. De Energy Information Administration (EIA) rekende voor dat de Amerikaanse productie van ruwe olie dit jaar ruim 1 miljoen vaten per dag hoger zal uitkomen, op gemiddeld 8,53 miljoen vaten. Voor 2015 mikt de instelling zelfs op 9,53 miljoen vaten, waarmee de productie weer op het niveau van 1970 zou belanden.
Brent bereikte vorige week het laagste prijsniveau sinds juni 2012 en reageert daarmee vooral op het nieuws rond een lager dan verwachte consumptiegroei en een stijgend aanbod. Aan de vraagzijde valt de groei van het olieverbruik tegen. Vooral China, en in mindere mate Europa, laten het daarbij afweten. Verschillende instellingen, zoals de EIA en het Internationaal Energie Agentschap, verlaagden hun prognoses voor de wereldwijde consumptie van ruwe olie voor dit en volgend jaar.
Op volle toeren
Het is echter vooral de aanbodzijde die erg goed voorzien is. De Amerikaanse olieproductie draait op volle toeren, maar ook de OPEC haalde vorige maand, tegen de verwachtingen in, meer ruwe olie naar boven. Saoedi-Arabië reduceerde als enige, grote producent de output, maar de kans is groot dat de rest zal moeten volgen. De vraag naar OPEC-olie zal volgend jaar verder afnemen, wat betekent dat de leden van het kartel hun productieritme zullen moeten aanpassen. Eerder deze week sloot de OPEC, bij monde van secretaris El-Badri, lagere quota voor 2015 niet uit, wat al voor een forse prijsopstoot zorgde.
Het aanbod aan hefboomproducten met Brent-olie als onderliggende waarde is erg groot. De drie grootste aanbieders zijn ABN Amro Markets, ING en BNP Paribas. Naar aanleiding van de aangekondigde overname heeft die laatste sinds maandag 15 september de marketmakingactiviteiten overgenomen van RBS Markets. Het betreft de meeste producten die door RBS werden uitgegeven (waarbij dus de turbo’s en boosters) en genoteerd zijn op Euronext Amsterdam. De nieuw uit te geven producten zullen voortaan dus de stempel van BNP Paribas dragen. Voor de bestaande turbo’s die nog door RBS Markets werden uitgegeven, verandert er niets. De ISIN-code blijft gewoon dezelfde en ook de liquiditeit blijft gewaarborgd. Ook de naam ‘turbo’ blijft behouden, wat het er niet eenvoudiger op maakt, want naast RBS Markets (nu dus BNP Paribas) en ABN Amro Markets gebruikt ook Binck sinds kort die naam voor zijn aanbod aan hefboomproducten.
BNP Paribas biedt momenteel 25 turbo’s long aan met Brent als onderliggende waarde, waarbij de hefbomen uiteenlopen van 1,2 tot 13,5. Wie nog hogere hefbomen verkiest, kan terecht bij ING, dat 26 sprinters aanbiedt waarbij de hefboom tussen 1,3 en 25,7 schommelt. Bij ABN Amro Markets gaat het om 14 turbo’s met hefbomen tussen 1,9 en 14,5. Het grote voordeel van dat omvangrijke aanbod is dat de spreads (verschil tussen aan- en verkoopkoers) erg klein blijven en daarvan kunt u als investeerder alleen maar blij worden. Zo is er bij BNP Paribas een spread van amper 3 eurocent. Bij ABN Amro Markets is dit 4 eurocent en bij ABN Amro Markets varieert die van 3 tot 6 eurocent, naargelang het type.
We selecteren drie scenario’s met respectievelijk een laag, gemiddeld en hoog risiconiveau.
Brent crude oil future Turbo long (laag risico)
Isin-code: NL0009553742
Munt: EUR
Financieringsniveau: 55,114
Referentieprijs: 98,97
Stoploss: 57,3
Hefboom: 2,26
Koers: 34,02/34,05
Deze turbo long bevindt zich in het gamma van BNP Paribas en heeft het november-termijncontract als onderliggende waarde. Er zou al heel veel moeten gebeuren, wil de olieprijs tot onder 60 USD per vat terugvallen. Meer zelfs, dit scenario is zo goed als onwaarschijnlijk. In dat geval is er een verschil van bijna 73% tussen de stoploss en de referentieprijs. Toch is die turbo een te verdedigen keuze voor beleggers die weinig risico willen nemen en toch met een (bescheiden) hefboom willen beleggen.
Brent crude oil future Turbo long (gemiddeld risico)
Isin-code: NL0010127023
Munt: EUR
Financieringsniveau: 76,71
Referentieprijs: 98,97
Stoploss: 79,76
Hefboom: 4,44
Koers: 17,43/17,46
Deze turbo, die eveneens het november-termijncontract als onderliggende waarde heeft, staat een trapje hoger op de risicoladder. Toch bedraagt het verschil tussen de huidige olieprijs en de stoploss nog steeds 24%. De hogere hefboom zorgt wel voor een sterke toename van het winstpotentieel.
Brent future BEST Sprinter long (hoog risico)
Isin-code: NL0010359790
Munt: EUR
Financieringsniveau: 92,65
Referentieprijs: 98,97
Stoploss: 92,65
Hefboom: 14
Koers: 5,38/5,44
Zoals we al hebben geschreven, kunnen liefhebbers van echt hoge hefbomen bij ING terecht. Het gaat in dit geval om een zogenoemde BEST Sprinter waarbij financieringsniveau en stoplossniveau aan elkaar gelijk zijn. Er is met andere woorden geen restwaarde als de stoploss wordt doorbroken. De afstand tussen referentieprijs en stoploss bedraagt op dit moment 6,8%. Dit product heeft een hefboom van maar liefst 14. Voor de echte die-hards is er trouwens een sprinter met een nog hogere hefboom (NL0010362612).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier