Zeebrugge, Antwerpen en Singapore gaan samen voor LNG als scheepsbrandstof

(Belga) De havens van Zeebrugge en Antwerpen hebben vandaag, tijdens de havenmissie van minister Hilde Crevits, een samenwerkingsovereenkomst getekend met de havenautoriteit van Singapore om LNG (vloeibaar aardgas) in de toekomst zo efficiënt mogelijk ter beschikking te stellen als scheepsbrandstof. Singapore is al de grootste bunkerhaven (waar LNG kan getankt worden, nvdr) ter wereld. De drie havens hebben zich nu geëngageerd om de bunkerprocedures te harmoniseren en knowhow uit te wisselen.

De keuze voor LNG als scheepsbrandstof komt er niet zomaar. Zo heeft de International Maritime Organization vanaf 2015 strengere emissieregels opgelegd voor de zwaveluitstoot van schepen. Die strengere normen zullen onder meer gelden voor de Noordzee en het Kanaal. Schepen kunnen die emissienormen halen door te kiezen voor vloeibaar aardgas als brandstof, in plaats van de huidige zware stookolie. Zwavelarme diesel kan ook, maar is erg duur. Dit stelt echter heel wat uitdagingen: voor de schepen zelf maar ook voor de havens, die moeten investeren in veilige bunkerfaciliteiten. De haven van Singapore is wereldmarktleider in deze technologie. “Samenwerken met een andere wereldspeler zal ervoor zorgen dat Vlaanderen haar koppositie behoudt in Europa voor de ontwikkeling van LNG-infrastructuur”, verklaarde minister Crevits. Zeebrugge beschikt al over een grote aardgasterminal van Fluxys en heeft er dus alle belang bij om LNG te promoten als scheepsbrandstof. De haven onderzoekt samen met Antwerpen en Exmar de bouw van een bunkerschip, dat op zijn beurt de schepen in Antwerpen zou kunnen bevoorraden. Eddy Bruyninckx van de haven van Antwerpen: “de certifiëring is klaar, nu zijn we bezig aan het opstellen van een businessplan”. In de haven van Zeebrugge komt er tegen 2015 een extra steiger voor het laden en lossen van aardgas. Topman Joachim Coens verwacht in eerste instantie dat vooral de schortsea-trafiek voor LNG zal kiezen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content