Winkeliers boos over "monsterboetes" voor fout kasticket

13/09/12 om 16:57 - Bijgewerkt om 16:57

Bron: Trends

(Belga) De winkeliers zijn niet te spreken over de beslissing van de economische inspectie om vanaf oktober strenger op te treden tegen fouten op kastickets. Unizo sprak in Het Nieuwsblad en De Standaard van donderdag al over "monsterboetes", en nu reageren ook Comeos en NSZ afwijzend. Minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) staat achter de controles.

Winkeliers boos over "monsterboetes" voor fout kasticket

Volgens de federale overheidsdienst Economie is vier à vijf procent van de prijzen op kastickets fout. In sommige winkels blijkt bij controles zelfs meer dan tien procent van de bedragen fout. Daarom komen er strengere straffen. Als maar 1 procent van de prijzen aan de kassa verschilt van die in de rekken, krijgt de winkelier volgens het krantenbericht een proces-verbaal van waarschuwing. Als er tussen 1 en 10 procent fouten zijn in het nadeel van de klant, komt er een "minnelijke schikking". Voor ketens bedraagt die 1.000 euro per inbreuk, voor zelfstandigen 500 euro. Over dat onderscheid is handelsfederatie Comeos niet te spreken. "Alsof de klant in een supermarkt meer recht heeft op een correct kassaticket dan in een andere winkel", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel. Volgens hem doen de winkelketens het overigens beter dan de franchisenemers en de zelfstandigen. "De FOD Economie schiet in dit dossier met een kanon op een mug, ook al zijn de fouten niet goed te keuren", vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, die ook benadrukt dat de problemen met de prijsaanduiding bij de zelfstandige kleinhandel "zeker niet te kwader trouw" gebeuren. NSZ vraagt een spoedberaad met minister Vande Lanotte. Die laatste zegt via zijn woordvoerster aangedrongen te hebben op de strengere aanpak. "We doen al tien jaar controles en er is geen beterschap", klinkt het. De minister is wel bereid om in gesprek te gaan met de ondernemersorganisaties. Unizo-organisatie Buurtsuper.be wil dat de minister eens een supermarkt bezoekt, "zodat hij de problematiek ter plaatse beter kan inschatten". (JEAN-PHILIPPE KSIAZEK)

Onze partners