Wolfgang Riepl

Wie gelooft de Belgische brouwers nog?

Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De Belgische brouwers reageren amateuristisch op de Franse accijnsverhoging.

‘Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand’. Jammer toch dat de Belgische Brouwersvereniging zelf zondigt tegen haar mooie slogan. Het weerwerk tegen de Franse bieraccijnsverhoging met 160 procent rijmt niet op de kwaliteitsstandaard van ‘het land van het bier’, dat bovendien met AB InBev de grootste brouwer ter wereld huisvest.

Eerst trokken de Belgen van leer tegen het vermaledijde “Franse protectionisme”, daarin enthousiast aangemoedigd door onze media. Dat verwijt werd al moeiteloos omvergekegeld, want de accijnsverhoging raakt zowel binnen- als buitenlandse brouwers. Kleine brouwers worden weliswaar deels ontzien. Maar ook de ‘lokale’ marktleiders Carlsberg en Heineken ondergaan knarsetandend de accijnsverhoging. Want het zijn zeker de Belgen niet die onze zuiderburen gerstenat leren smaken. Carlsberg is de eigenaar van Kronenbourg, dat in de Elzas als sinds 1664 bier brouwt, en daarmee een van de oudste bedrijven van het land is.

Nu doet de brouwersvereniging een tweede poging. Alle pijlen richten zich op de vermeende discriminatie van bier versus wijn, dat geen accijnsverhoging te verwerken krijgt. Maar de cijfers voor het weerwerk ogen bijzonder wispelturig. Op basis van marktevoluties van de voorbije jaren werden extrapolaties gemaakt voor 2013, met bovendien een dito fictief begrote verliesinschatting. Dat cijferonheil zou het gevolg zijn van de accijnsverhoging.

Wie gelooft die mensen nog?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content