“Werken Liefkenshoekspoorverbinding perfect op schema”

(Belga) De werken aan de Liefkenshoekspoorverbinding liggen perfect op schema. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel VANDAAG tijdens een persmoment. Tegen september 2014 moet de verbinding in gebruik zijn.

De Liefkenshoekspoorverbinding zal de 16,2 kilometer lange verbinding vormen tussen de Antwerpse linkeroever (sporenbundel Zuid) en de sporenbundel aan Antwerpen-Noord. In september 2014 zal de verbinding wellicht in gebruik kunnen gaan. Momenteel zijn alle burgerlijke bouwwerken klaar en is het wachten op sporen, seininrichtingen en technische en certificatietesten. “De bouw van de tunnel, waaraan sinds 2008 gewerkt wordt, houdt daarbij het oorspronkelijk voorziene tijdsschema aan”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. “Met de tunnel wordt de capaciteit van het treinverkeer in de Antwerpse haven verhoogd, ” vervolgt Petit. “Daarenboven moeten treinen niet meer omrijden via de Kennedytunnel. Dat levert een snelheidswinst van zo’n drie tot vier kwartier op”. De verbinding bevat onder meer twee tunnels onder de Schelde van zo’n 6,6 km lang, de langste spoortunnels in het land. Tegen 2020 zouden er dagelijks zo’n 100 treinen doorrijden. De Liefkenshoekspoorverbinding wordt gebouwd via het publiek-privaat samenwerkingsverband THV Locobouw. In totaal kost het project voorlopig 765 miljoen euro. Daarvan kwam al 107 miljoen euro van Vlaanderen en 75 miljoen euro van Infrabel. Het is na de Diabolo-verbinding aan de nationale luchthaven een tweede pps-constructie voor Infrabel. Er moet geen tol betaald worden, maar Infrabel betaalt sinds dit jaar tot 2051 jaarlijks een beschikbaarheidsvergoeding van zo’n 50 miljoen euro. De verbinding wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ETCS. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content