Stijn Fockedey

Wat Google allemaal weet over u

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Google houdt uw surfgedrag bij om u gepersonaliseerde adverenties te kunnen tonen. U kunt de analyse van uw surfgedrag niet weigeren.

Het is een beetje in de verdringing geraakt door de recordresultaten van elektronicaproducent Apple, maar Google heeft deze week een ingrijpende verandering bekendgemaakt in zijn privacy-verklaringen. Het komt er op neer dat Google het surfgedrag van zijn geregistreerde gebruikers over de verschillende diensten zoals de zoekmachine en Youtube zal volgen en combineren. Dat was nu nog niet het geval.

Met de betere gegevens hoopt Google betere gebruikersprofielen aan te kunnen bieden aan adverteerders. Google vecht met internetbedrijven zoals Yahoo en Facebook een bittere strijd uit op het vlak van de displayadvertenties, de grafische publiciteiten op internetsites. De socialenetwerksite Facebook, de sterkst groeiende speler op het vlak van banners, heeft enorm veel gegevens over zijn gebruikers waardoor adverteerders heel goed kunnen segmenteren. En bedrijven kunnen bijvoorbeeld een campagne op Facebook laten lopen die enkel aan twintigers wordt getoond die voetballen en wonen in de buurt van Gent.

Google heeft wel een eigen socialenetwerksite opgericht, maar die is voorlopig nog niet zo succesvol als Facebook. Met de eengemaakte privacyverklaring wil Google de bestaande, maar verspreide gegevens die het heeft over zijn geregistreerde gebruikers combineren. Concreet houdt dat in dat wie geregeld Youtube-video’s van bijvoorbeeld voetbal bekijkt op andere diensten zoals op de blogservice van Google of de e-maildienst Gmail, advertenties kan zien die te maken hebben met voetbal. Dus op basis van het surfgedrag bij een andere Google-service.

De wijzigingen gaan pas in vanaf maart. Maar Google doet nu al de aankondigingen, wellicht omdat Europese en Amerikaanse privacy-authoriteiten heel wat problemen zouden hebben met een plotse invoering van zo’n drastische koerswijziging. Wat wel opvallend is dat gebruikers niet kunnen weigeren. Met andere woorden of u het nu wil of niet, Google zal uw surfgedrag over de verschillende services heen analyseren.

Zelfs zonder dat u bij een dienst van Google geregistreerd bent, weet het internetbedrijf al veel over u. Bijna iedere site volgt het surfgedrag van zijn gebruikers door cookies, kleine bestandjes, achter te laten op uw computer. Op basis daarvan kan er een goed beeld worden gevonden.

Op basis van mijn surfgedrag via enkel Google-services, voor de zoekmachine, denkt Google dat ik meer interesse zal hebben in de volgende (advertentie)rubrieken.

Computers & Electronics – Consumer Electronics – Gadgets & Portable Electronics – PDAs & Handhelds Food & Drink – Cooking & Recipes Food & Drink – Grocery & Food Retailers News – Business News World Localities – Europe – Western Europe – Benelux – Belgium
Dat is er vlak op, aangezien ik de retailers en technologiesector volg voor Trends.

Als u zelf eens een idee wil hebben, van wat Google over u weet, klik dan hier.

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content