Voormalige topman Volvo: “Sluiting Ford Genk grenst aan het onethische”

(Belga) De voormalige topman van Volvo Cars Gent, Peter Leyman, vindt dat wat de Europese directie van Ford doet met Genk “grenst aan het onethische”. Hij vindt het met name onbegrijpelijk dat enkele weken geleden nog bevestigd werd dat Ford Genk drie modellen zou mogen maken.

Leyman ziet geen toekomst meer voor de auto-assemblage in België. “Er is geen plaats meer voor massaproductie van standaardproducten, zoals auto’s”, zegt hij. Voor Audi in Brussel ziet Leyman wel nog een “een bepaalde toekomst”. “Men heeft daar grote kuis gehouden en is met een propere lei begonnen. Maar als Volkswagen het moeilijk krijgt, dreigen ook zij in moeilijkheden te komen”, denkt hij. Volvo Cars in Gent, waar Leyman twintig jaar werkte, is nu in handen van het Chinese Geely. “Die bouwen fabrieken in China en de Verenigde Staten. Ze breiden uit terwijl er overcapaciteit is. Ik ben er voor Gent nog gerust in voor de eerste vijf jaar, maar daarna zal de strategie wellicht veranderen”, legt hij uit. Voor een verklaring wijst Leyman naar de loonkosten in ons land. “Dat speelt op een of andere manier mee, maar het zal zeker niet doorslaggevend geweest zijn. Duitsland en Nederland hebben hetzelfde probleem.” Leyman ziet andere verklaringen waarom België geviseerd wordt door de Ford-toplui. “Er zijn geen beslissingscentra in ons land. Bovendien is België een kleine markt. Als alle Belgen nu geen Ford meer kopen, zal dat geen groot effect hebben. Dat was ook de reden waarom Renault de fabriek in Vilvoorde sloot.” (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content