Vlaamse Post wil zwakke plekken bpost aanpakken

(Belga) Eerder vandaag is in Zoersel het bedrijf Vlaamse Post voorgesteld. De ondernemers willen een alternatief bieden voor zwakke plekken bij de dienstverlening van bpost. Daarbij ligt de focus voorlopig sterk op Vlaanderen.

“Al jaren verdeelt bpost ons reclamedrukwerk,” zegt afgevaardigd bestuurder Manuel Stuyts, “maar plots mocht dat nog maximaal 130 gram wegen, naar ik hoor een ingewilligde eis van de vakbonden. Ons blad aanpassen wilden we niet. Daarom bedachten we een alternatief, waarmee we ook anderen in onze situatie kunnen helpen.”Vlaamse Post bracht brievenbussen in kaart, zodat een computer efficiënte routes kan berekenen. De postbode vertrekt met de auto naar een regio en start van daar per fiets bedeelrondes in lussen. De GPS wijst de brievenbussen aan. “De bedeling gebeurt dus efficiënt en ecologisch. Via tracking kan de klant de levering nauwkeurig opvolgen. Onze tarieven lopen gelijk met die van bpost. Personeel van alle leeftijden en origine is welkom, al vragen we dat zij Nederlands kunnen spreken en schrijven”, zegt Stuyts. Op dit moment verdeelt Vlaamse Post al commercieel drukwerk in enkele Antwerpse gemeenten, maar via franchise wil men het bereik uitbreiden tot heel Vlaanderen. Later wil Vlaamse Post ook geadresseerde brievenpost aanbieden, maar dan bepaalt de wet dat alle landsdelen bediend moeten worden. “Geen probleem,” zegt Stuyts, “we reserveerden al de naam voor een Waalse pendant.” Huidige klanten zijn uitgevers van modefolders, magazines, maar ook politieke partijen. Concrete klantennamen geeft Vlaamse Post niet. Het benadrukt apolitiek te zijn. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content