Verpakking voedingsproducten kan prijsstijgingen verdoezelen

29/01/13 om 13:19 - Bijgewerkt om 13:19

Bron: Trends

(Belga) Fabrikanten van voorverpakte voedingsproducten manipuleren soms het nettogewicht van die producten om meer winst te maken. Dat meldt consumentenorganisatie Test-Aankoop vandaag op basis van een steekproef met voorverpakte en bulkproducten. Test-Aankoop eist meer transparantie.

"Fabrikanten van voorverpakte producten verhogen soms de eenheidsprijs door minder of meer inhoud in een verpakking te stoppen. En sommige handelaars van bulkproducten maken meer winst door de verpakking mee te wegen. Deze strategieën worden zo onopvallend toegepast dat de meeste consumenten waarschijnlijk niet doorhebben dat ze minder waar voor hun geld krijgen", klinkt het bij Test-Aankoop. De consumentenorganisatie identificeerde naar eigen zeggen producten waarvan de eenheidsprijs meer steeg dan verwacht op basis van de indexcijfers, en waarvan de prijsstijging verdoezeld werd door het nettogewicht en de verpakking aan te passen. Zo woog een reep Mars, Snickers en Twix in 2005 respectievelijk 54, 60 en 58 gram. In 2012 wogen die exemplaren in multipacks respectievelijk 45, 45 en 50 gram. "Dat is 15 gram minder per stuk", aldus Test-Aankoop, dat ook vaststelde dat een pak Pringles 10 gram minder weegt dan voorheen en dat verschillende merken ontbijtgranen eveneens het nettogewicht van bepaalde producten naar omlaag haalden. Doordat fabrikanten de verpakkingen veranderen, kunnen consumenten bovendien minder goed prijzen vergelijken, hekelt Test-Aankoop. Test-Aankoop eist meer transparantie en vraagt de minister van Consumentenzaken om maatregelen te nemen. "Prijsstijgingen mogen niet verdoezeld worden. Als fabrikanten ervoor kiezen om de verpakking te veranderen, moet dit duidelijk leesbaar op de verpakking vermeld worden", zo luidt het. Consumenten wordt gevraagd ervaringen te delen via www.testaankoop.be/luchtinpakjes. (ANA)

Onze partners