Verkoop fairtrade-producten met 7,5 procent in volume gestegen in 2013

(Belga) De verkoop van fairtrade-producten, producten uit eerlijke handel, is in 2013 in België met 7,5 procent toegenomen in volume. De totale geschatte fairtrade marktwaarde nam daardoor toe tot 94 miljoen euro. Dat blijkt dinsdag uit de jaarresultaten voor 2013 van Fairtrade Max Havelaar Belgium.

Vooral de verkoop van fairtrade-verse bananen (+20,7 procent in volume), -bloemen (+46 procent), -vers fruit (+68 procent), -desserts (+26 procent) en -bier en sterke drank (+37 procent) nam toe. Dalingen in volume waren er dan weer voor onder andere fairtrade-textiel (-45 procent) en -verse groenten (-66 procent). De fairtrade-producten met de grootste volumes op de Belgische markt waren verse bananen, gevolgd door bloemen, suiker, sappen en koffie. In marktwaarde stond koffie bovenaan, gevolgd door verse bananen en chocola. De positieve tendens werd volgens Max Havelaar vooral getrokken door “excellente verkoopcijfers” bij Delhaize, Colruyt, Oxfam, Ethiquable, Miko en Café Liégeois. “Ook de scholencampagne ‘Max zoekt klas’ zorgde voor een boost: 426 klassen spaarden allemaal samen 164.450 labels via een educatieve campagne, waardoor in 2013 een behoorlijk pak meer fairtrade-bananen zijn verkocht dan in 2012. Ben&Jerry’s droeg dan weer meer dan een steentje bij voor wat betreft de verkoop van fairtrade-ijsjes”, klinkt het. De bekendheid van het fairtrade-logo is bij de Belg vorig jaar ook verder toegenomen: van 67 procent in 2011 naar 78 procent eind 2013. Eind 2013 waren 1,3 miljoen boeren lid van een fairtrade-organisatie, verspreid over 1.150 organisaties in meer dan 70 landen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content