Vakbondsactie voor betere arbeidsvoorwaarden callcentermedewerkers

(Belga) In Antwerpen hebben dinsdagmiddag een vijftiental vakbondsmilitanten actie gevoerd bij callcenterbedrijf SNT Belgium. De actie maakte deel uit van een Europese actieweek om de kwaliteit van callcenterjobs te verbeteren.

Militanten van de vakbonden LBC-NVK, BBTK en CNE organiseren tussen 22 en 26 oktober lokale acties van de jaarlijkse campagne UNI Global Union, een internationale organisatie die bediendevakbonden verenigt. Op dinsdag voerden ze actie bij SNT Belgium in Antwerpen, een groot callcenter met 600 medewerkers. Volgens Patricia Van Goel van BBTK willen ze met pamfletten de medewerkers sensibiliseren voor stress op het werk. “Uit een recente studie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg blijkt dat callcentermedewerkers meer stress dan gemiddeld hebben. De klanten eisen extreem veel flexibiliteit, de mensen worden bijna constant gecontroleerd of meebeluisterd en er is veel routinewerk.” Daardoor is volgens de vakbonden het personeelsverloop groot en zijn de arbeidsovereenkomsten onzeker. Ze vinden dat de werknemers niet langer kunnen zonder een beter sociaal overleg over de arbeidsvoorwaarden. Daarbij denken de bonden aan onder meer betere opleidingsmogelijkheden en loopbaanplanning, maar ook aan het verbieden van inmenging van de opdrachtgevers. De actie zal nog bij tientallen bedrijven over het hele land herhaald worden. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content