Waar komt de mosterd vandaan?

Innoveren is allemaal goed en wel, maar waar haal je de mosterd? Is niet alles al eens gedaan of ten minste geprobeerd? Anders gezegd: hoe blijf je succesvolle nieuwe producten of diensten bedenken?

Waar komt de mosterd vandaan?

Olivier Peeters: "Je gaat er het best van uit dat in België zo ongeveer alles al bestaat of bedacht is. De uitvinding van de eeuw, die laat nog wel wat op zich wachten. Het doel is niet zozeer om een idee te vinden, dan wel om een idee met succes te implementeren. En om te ontdekken of er een markt is, en klanten die voor het product of dienst zouden betalen."

Olivier Peeters, BNP Paribas Fortis.

Olivier Peeters, BNP Paribas Fortis.

Hoe je dat te weten komt? "Vraag het aan de markt", zegt Peeters. "Stap met je idee naar 10, 20, 30 potentiële klanten en hoor ze gericht uit. Leg alle reacties samen en werk verder op basis van de gemeenschappelijke punten. Zijn er geen gemeenschappelijke punten? Misschien stelde je 'je markt' dan wel verkeerd samen of moet je van je product of dienst afstappen. Of een variant maken."

Bernard Janssen, ING.

Bernard Janssen, ING.

Bernard Janssen: "Het is ook bijzonder nuttig om je idee te toetsen aan de mening van andere ondernemers. We brengen vaker starters en ervaren bedrijfsleiders samen voor overleg tijdens een ontbijt- of lunchmeeting. Voorts bestaan er in ons land tal van ideeënlabo's waar jongeren informeel ideeën kunnen uitwisselen. Vanuit ING steunen we die initiatieven ten volle, via partnerships met die labo's en door de actieve coaching van die jonge ondernemers."

Delen

"Het doel is niet zozeer om een idee te vinden, dan wel om een idee met succes te implementeren."

Joëlle Boutefeu, Securex.

Joëlle Boutefeu, Securex.

Hoe creatief is het onderwijs?

"Creativiteit, wat ondernemers typeert, ontbreekt in het onderwijs", vindt Joëlle Boutefeu. In België leiden we mensen op om loontrekkende te worden, niet om te ondernemen. Ik wil niet veralgemenen, want veel hangt af van de leerkrachten en de directeurs. Maar of er veel creativiteit en ondernemerszin in de middelbare school aangebracht wordt...? Misschien een tip voor de op handen zijnde onderwijshervorming. Eenmaal aan de universiteit of hogeschool bestaan er dan weer wel positieve initiatieven, zoals het statuut van student-ondernemer."

Onze partners