Volvo slaat de weg van de innovatie in

Volvo
Volvo
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

16 november 2017, 11:50 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

De XC90, de S90, de V90, de XC60 en de XC40… De lanceringsdrift van Volvo was de afgelopen jaren ongeëvenaard, met een sterke focus op premium modellen. Daarnaast kiest Volvo ook resoluut voor innovatie. Marketing Director Balder D’hondt vertelt. “In ons mission statement staat dat we tegen 2025 onze klanten minstens 1 week per jaar extra vrije tijd willen geven.”

In 2010 nam het Chinese Geely Volvo over. Wat betekende dat voor het merk?

“Het heeft ervoor gezorgd dat er opnieuw sterk geïnvesteerd werd. In het merk, maar ook in productievestigingen in andere werelddelen. We hebben inmiddels een vestiging in China en starten op in de Verenigde Staten, maar ook in de Europese fabrieken werd geïnvesteerd. Zo kreeg Gent de bouw van de nieuwe XC40 toegewezen.

In de loop der jaren zijn we geëvolueerd naar een bedrijf dat volledig onafhankelijk is. We hebben onze eigen platformen en eigen motoren, maar rapporteren ook zoals een beursgenoteerd bedrijf zou doen.

Het gevolg van dit alles is dat de verkoop zeker de laatste drie jaar fors de hoogte ingegaan is. We gingen van 450.000 naar 534.000 verkochte wagens per jaar en ook dit jaar zullen we een stevige groei optekenen.

België is voor Volvo de zesde grootste markt wereldwijd en hier zijn we dan ook blij met een stabilisering van de verkoop, die rond de 20.000 verkochte exemplaren per jaar schommelt.”

Hebben jullie de afgelopen jaren ook gesleuteld aan de positionering?

“Ons gamma is de afgelopen jaren inderdaad sterk geëvolueerd. Nieuwe modellen als de XC90 laten ons toe om een echt premium merk te zijn en onze voet naast die van de Duitse autobouwers Audi, BMW en Mercedes te zetten. In de communicatie vertalen we dat naar een ‘postmodern’ merk, voor mensen die zich willen onderscheiden, voor early adopters. Om die boodschap te verspreiden mikken we meer dan vroeger op televisie als medium. Dat moet ervoor zorgen dat onze spontane merkbekendheid nog groeit.

Daarnaast wordt innovatie voor ons een elementaire pijler. Een voorbeeld: onze focus op veiligheid is gekend, vandaar dat we nu meer willen inspelen op innovatieve manieren om die veiligheid nog te verbeteren. Zo toonde de advertentie van de nieuwe XC60 een kind, waarbij we wezen op de technologieën die we gebruiken om ongeval te vermijden. Dit gaat toch een stuk verder dan de focus op Euro NCAP-sterren, die aangeven hoe veilig een wagen is bij een ongeval.”

Qua nieuwe modellen spant de ’90-cluster’ de kroon, niet?

“Die is inderdaad helemaal vernieuwd. Na de lancering van de nieuwe XC90 in 2014 was het in 2016-2017 de beurt aan de S90, die de S80 verving, en de V90, de opvolger van de V70. Beide zijn ‘state-of-the-art’-modellen die luxe, comfort en vakmanschap combineren met uniek Zweeds design.

Eerder dit jaar volgde ook nog de V90 Cross Country. Hetzelfde platform gebruiken we ook voor de vernieuwde XC60 die net gelanceerd is en voor de XC40, waarvan we de komst hebben aangekondigd en die vanaf begin 2018 verkrijgbaar is.

Daarnaast is ook de evolutie van het Polestar-merk het vermelden waard. Volvo nam het racemerk recent over, wat al leidde tot sportieve modellen van de S60 en de V60. Maar de samenwerking gaat verder. We zullen Polestar als een premium merk met elektrisch aangedreven wagens in de markt zetten. In 2019 komt het eerste model op de markt.”

Volvo slaat de weg van de innovatie in