Sustainable Development Goals: nieuwe business voor uw bedrijf?

© iStockphoto
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

7 maart 2018, 17:27 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

De Sustainable Development Goals, de ambitieuze doelstellingen die de Verenigde Naties tegen 2030 willen realiseren, bieden heel wat kansen voor bedrijven. “Duurzame ontwikkeling en rendabele groei kunnen wel degelijk hand in hand gaan. Het wordt een businesscase op zich”, stelt het Verbond van Belgische Ondernemingen.

Het VBO is eind 2017 met een sensibiliseringscampagne gestart om de Belgische ondernemingen te overtuigen van de kansen die de Sustainable Development Goals (SDG’s) bieden. Vanessa Biebel, adviseur competentiecentrum Duurzame Ontwikkeling en Mobiliteit: “Ook bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de welvaart te verhogen. Via hun eigen strategie kunnen ze bijvoorbeeld helpen om armoede te bestrijden, maatregelen te nemen tegen de klimaatopwarming en verantwoord met grondstoffen om te gaan. De SDG’s zijn een visie op de toekomst, die deel moet uitmaken van de visie van elke onderneming.”

De SDG’s zijn een visie op de toekomst, die deel moet uitmaken van de visie van elke onderneming.

Minstens 12 miljard dollar aan nieuwe business

Werk maken van Corporate Social Responsibility vraagt een investering. Dat geldt dus ook voor initiatieven rond de SDG’s. “Om te beginnen moet je de doelstellingen leren kennen om na te gaan hoe je als bedrijf een impact kan hebben. Maar heel wat acties die bedrijven vandaag al doen, passen hier perfect in en dragen al bij tot duurzame ontwikkeling”, aldus Vanessa Biebel.

Lees ook: BNP Paribas Fortis wil een positieve impact hebben op de maatschappij

Vanessa Biebel
Vanessa Biebel© Triptyque

“Anderzijds bieden de SDG’s ook enorme zakelijke opportuniteiten. Een studie heeft uitgewezen dat innovatie in de landbouw, een betere gezondheidszorg, de slimme steden en circulaire economie een groot potentieel bieden voor bedrijven”, aldus Biebel. “We spreken over zo’n 12 miljard dollar aan nieuwe business in deze vier domeinen alleen. Duurzame ontwikkeling wordt dus een businesscase op zich. Kijk maar naar wat de circulaire economie vandaag al betekent.”

Nieuwe verwachtingen van de consument

Maar er zijn ook andere redenen om als onderneming werk te maken van de SDG’s. Biebel: “De verwachtingen van consumenten en medewerkers zijn anders dan vroeger. Bedrijven zorgen economisch voor toegevoegde waarde, maar tegelijkertijd verwacht men vandaag dat ze zich ook maatschappelijk engageren en perspectief bieden.”

Lees ook: Cofinimmo bouwt met duurzame financiering aan stad van de toekomst

Op de lange termijn is er dus geen andere keuze dan duurzamer te ondernemen, met aandacht voor mens en maatschappij. “Daar werk van maken, moet een strategische prioriteit worden. Maar net zo belangrijk is om duidelijk en veel te communiceren over de sociaal-maatschappelijke acties die je onderneemt. Zo overtuig je ook consumenten, medewerkers en andere stakeholders van waar je mee bezig bent”, besluit Vanessa Biebel.

Lees alle artikels over Sustainable Growth