Sébastien Deletaille: “Telecom-data gebruiken om het algemeen belang te dienen”

Sébastien Deletaille © Tineke De Vos
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

11 mei 2015, 07:06 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Sébastien Deletaille (30) komt uit Brussel en is ondernemer, net zoals zijn vader. Hij heeft management gestudeerd aan de Solvay Brussels School (ULB) en is handelsingenieur. Hij begon zijn carrière bij McKinsey waar hij twee jaar als consultant werkte.

INNOVATORS UNDER 35: maak kennis met de pioniers van morgen

Jong innovatietalent verdient erkenning. Dat is al sinds 1999 de insteek van Innovators Under 35, een prijs van de prestigieuze MIT Technology Review. Met de steun van BNP Paribas Fortis vindt dit jaar de eerste Belgische editie plaats. Op 20 mei worden in Brussel de ‘Innovator of the Year’ en de ‘Social Innovator’ bekendgemaakt. We laten u al kennismaken met de kanshebbers.

Op school nam Sébastien deel aan het programma ‘Jonge Ondernemingen’, dat bij jongeren de ondernemingsgeest wil opwekken. Aan de ULB richtte hij de club voor studenten-ondernemers op. Ondernemen zit hem in het bloed, zeg maar.

“Toen ik voor McKinsey werkte, kwam ik vaak in contact met telecom-operatoren. Ik stelde vast dat ze bergen data hadden, maar er niets mee deden. Dat bracht mij er toe mijn bedrijf ‘Real Impact Analytics’op te richten.”

“We hebben ons van meet af aan op Afrikaanse telecom-operatoren gericht met de vraag om samen te werken en meerwaarde te halen uit hun data, met als doel de relatie met de klant te verbeteren en zo meer geld te verdienen. Dat bestrijkt het hele gebied van productontwikkeling, marketing en communicatie. Zo zijn we er in vijf jaar tijd in geslaagd om voor de vijf grootste telecom-operatoren in de wereld te werken, maar altijd in de ontwikkelingslanden, van Afghanistan tot Zambia.”

“Het project dat ik aan MIT heb voorgesteld – ‘Data for Good’ – is een variant van wat ik doe. Het komt er op neer dat ik de analyse van telecom-data gebruik voor het algemeen belang. Neem het voorbeeld van ebola. Op basis van het telefoonverkeer kan ik mobiliteitsstromen in kaart brengen tussen steden onderling. Een voorbeeld: in Liberia waren er vissers die lang genoeg op zee waren geweest om hun omgeving opnieuw te besmetten, hoewel de epidemie was ingedijkt. Op basis van hun telefoonverkeer kan ik de autoriteiten verwittigen. Zo kan ik ook NGO’s adviseren over de beste plaats om een hulpkamp op te richten. Dit geldt niet alleen voor de volksgezondheid, maar ook in het voorspellen van voedselcrisissen, de uitrol van informatica, enz. . We werken daarvoor samen met de Verenigde Naties en de telecom-operatoren. Nog te vaak krijgen NGO’s dikke rapporten met ingewikkelde analyses, terwijl hun eerste en dringendste vraag is: “Waar moet ik mijn voedselhulp naartoe sturen? Die vraag willen wij beantwoorden.”

Inschrijven voor het MIT-event op 20 mei kan hier.