Nieuwe businessmodellen vergen vooruitstrevende digitalisering

Deloitte heeft in België liefst 250 consultants die SAP-projecten implementeren. De economie zwengelt aan, investeringen groeien en ook de tijdsgeest zit mee, stellen Christian Combes en Kris Bornauw vast: "Enerzijds is digitalisering meer dan ooit een hot topic geworden voor bedrijven. Anderzijds is de technologie volwassen, klaar voor implementatie en biedt ze reële toegevoegde waarde. Onze taak is dus om processen te ontwikkelen die de digital core optimaal benutten én om de juiste businesscase te vinden voor elke klant."

Nieuwe businessmodellen vergen vooruitstrevende digitalisering

© iStockphoto

Hoe wend je de toenemende digitalisering aan om de efficiënte op te drijven en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen? Die vraag houdt alle C-levels vandaag bezig. "CEO's, CFO's, CIO's... iedereen ziet de mogelijkheden van de cloud, big data, the Internet of Things en artificiële intelligentie. Maar er zijn nog veel vragen", vertelt Kris Bornauw van Deloitte.

Kris Bornauw

Kris Bornauw

"Hoe ontwikkel je nieuwe businessmodellen om duurzame groei te creëren? De historische opdelingen vervagen. Consumenten en producten raken steeds meer verbonden, met almaar hogere verwachtingen op het gebied van customer intimacy. De toekomst bestaat erin om grote brokken ongestructureerde data om te vormen tot slimme data, die zo wendbaar mogelijk gebruikt kan worden. Dat koppelen we aan concrete businessdoelstellingen. Alleen zo kunnen we een SAP-toepassing bouwen die fit for purpose is."

Versterken van de digital core

Méér doen met betere data, dat is de essentie. "Wij analyseren hoe het volledige potentieel van de beschikbare data benut kan worden. We maken de digitale core ook breder, om ze dan te verfijnen met nieuwe technologieën. Dat is geen makkelijke oefening", vult Christian Combes aan.

"Nu SAP een open platform geworden is, verloopt dat proces veel vlotter. Onze knowhow legt de basis voor S/4HANA databasetoepassingen die meteen gekoppeld zijn aan de juiste externe tools, afgestemd op de specifieke noden van het bedrijf. Zo krijg je een end-to-end IT-oplossing waarbij alles onderling geconnecteerd is."

Christian Combes

Christian Combes

Deloitte stelt vast dat bedrijven hun business intelligence systemen vaak toespitsen op finance processen. "Dat is niet onlogisch", zegt Kris Bornauw, "Data wordt al te vaak rondgestuurd en gedupliceerd binnen een bedrijf. Daar kruipt veel manueel werk in. Via integratie, automatisering en machine learning brengen we data bijeen en zorgen we voor meer efficiëntie, betere rapportering en real-time inzichten."

Maar vandaag, met de implementatie van SAP Leonardo, reiken de mogelijkheden veel verder.

De SAP-blokkendoos

Christian Combes: "De vraag die we vaak krijgen is: hoe bouw ik een businesscase rond mijn digital core? De eerste stap is dan om mensen, processen en dingen te connecteren, zodat alles optimaal kan verlopen."

Delen

De kracht van onze teams ligt in het strategisch inzicht dat ze hebben in de diverse Leonardo-blokken.

"SAP Leonardo is een innovatiesysteem dat is opgebouwd zoals een blokkendoos. Je haalt er componenten uit en koppelt ze. Zo bouw je de digitale backbone voor wat je nodig hebt: een slim magazijn, vehicle insights, een digital factory... De basis van dit alles is de keuze van de juiste data, die je genereert en verwerkt in je centrale database."

"De kracht van onze teams ligt in het strategisch inzicht dat ze hebben in de diverse Leonardo-blokken. Hoe je ze aanwendt en integreert in je vernieuwde digital core."

Optimale output

Met het Deloitte Reimagine Platform wordt dit ook omgezet in praktijk. "Hier ontwikkelen we roadmaps die elk bedrijf kunnen transformeren naar een zelfsturende onderneming. Een bedrijf met stock awareness, dat fleet insights verzamelt, met geconnecteerde productieprocessen... "

Delen

Hier ontwikkelen we roadmaps die elk bedrijf kunnen transformeren naar een zelfsturende onderneming.

"Als launch partner voor SAP Leonardo implementeren we die kracht in de dagelijkse praktijk, met cutting edge technologieën die meteen inzetbaar zijn. Het doel blijft onveranderd: een digitale belevenis creëren met een substantiële, merkbare output voor het bedrijf."

Lees hier de andere artikels uit dit dossier.

Onze partners