Niet over één nacht ijs

Het onderzoek naar en de ontwikkeling van een nieuw automodel nemen jaren in beslag. Zeker als het gaat om een model met een compleet nieuwe motor: 100% elektrisch. In de loop van het ontwikkelingsproces worden nieuwe componenten getest op bestaande modellen en later op prototypes van het toekomstige model. Voor een nieuwkomer in serieproductie gaat, wordt die zeer intensief getest in de meest extreme omstandigheden. Een ooggetuigenverslag.

Niet over één nacht ijs

Om voor 100 procent zeker te zijn van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de nieuwe Audi e-tron werden in totaal 250 prototypes de baan opgestuurd voor ruim vijf miljoen testkilometers in de meest uiteenlopende omstandigheden, van Afrikaanse hitte over Aziatische hooggebergtes tot het drukke verkeer in grote Chinese en Amerikaanse steden. Alle opmerkingen en rijervaringen werden tot in het kleinste detail geregistreerd, geanalyseerd en besproken met de diverse teams van specialisten die betrokken zijn bij de ontwikkeling. Onder hoogdruk werd naar oplossingen gezocht. Want eens de serieproductie loopt, kost het enorm veel tijd en geld om alsnog eventuele aanpassingen door te voeren.

Niet over één nacht ijs

Zonneschijn bij -27°

Plaats en datum van het gebeuren: een bevroren meer op een geheime locatie in het noorden van Zweden, hartje winter. Hoewel de zon straalt, wijst de thermometer -27° aan. De ijzige wind snijdt door merg en been, maar voor zelfbeklag is er even geen tijd. Uit de verte doemt een Audi e-tron in camouflagepak op, in een wolk van opwaaiende sneeuw scheurt die door de bocht richting een opblaasbaar obstakel dat de achterkant van een Audi A1 voorstelt. Een botsing lijkt in de maak, tot de wagen bruusk afremt en tot stilstand komt op enkele decimeters voor het obstakel op de weg. Het elektronische Audi 'pre sense front'-hulpsysteem heeft perfect gewerkt en zijn nut bewezen. Het detecteert zelfs in barslechte weersomstandigheden en bij een minimum aan zichtbaarheid alle gevaren op de weg.

Delen

Het elektronische hulpsysteem detecteert zelfs in barslechte weersomstandigheden en bij een minimum aan zichtbaarheid alle gevaren op de weg.

Een camera naast de achteruitkijkspiegel schat de omstandigheden in, analyseert en activeert indien nodig de preventieve assistentiesystemen. Bij het laagste waarschuwingsniveau wordt de bestuurder gewaarschuwd door een optisch en akoestisch signaal. Wordt de situatie alarmerend, worden het automatische noodremmanoeuvre, de gordelspanning, de alarmknipperlichten, het sluiten van het schuifdak en de ramen bliksemsnel geactiveerd.

Reddende engel

Dag twee. De sneeuw valt met bakken uit de hemel. Volgens de ingenieurs het ideale weer om de reacties van de camera te testen bij hevige sneeuwval in combinatie met een beperkte zichtbaarheid. De test zit als volgt in elkaar: twee wagens rijden in een rechte lijn voor ons waardoor de sneeuw op de SUV wordt geprojecteerd. De test is geslaagd als het systeem de geprojecteerde sneeuw niet als een obstakel interpreteert.

Delen

De test is geslaagd als het systeem de geprojecteerde sneeuw niet als een obstakel interpreteert.

Een voorbijrijdende vrachtwagen uit de tegenovergestelde richting veroorzaakt een enorme sneeuwgolf die de zichtbaarheid opeens tot nul herleid. Tegen alle verwachtingen in wordt de noodrem niet geactiveerd omdat het systeem de sneeuwwolk niet interpreteert als een obstakel. Eens te meer heeft de 'pre sense'-sensor aan de voorkant van de testwagen een correcte inschatting gemaakt. Missie geslaagd.

Niet over één nacht ijs

Deze en andere tests onder extreme omstandigheden tonen het nut van intelligente technologie aan. Situaties die hier in scène werden gezet, zijn dagelijkse kost op de weg. Het is een hele geruststelling te weten dat de nieuwste generatie auto's is uitgerust met elektronisch systemen die bij onvoorziene omstandigheden de bestuurder als een reddende engel ter hulp snellen.

Onze partners