"Meer dan een schoonheidswedstrijd"

"We zien Best Managed Companies (BMC) niet als een beauty context die je eenmalig wint, maar als een externe toetssteen voor ons beleid", zegt Peter s'Jongers, CEO van Protime. "Als een bedrijf dat in volle expansie is, vinden we het strategisch heel belangrijk om goed gemanaged te zijn en te blijven. Het is een grote meerwaarde dat we ons daarbij kunnen laten coachen door externe professionals."

"Meer dan een schoonheidswedstrijd"

© Koen Vandecraen

Samen met twee collega's richtte s'Jongers Protime in 1995 op. "Intussen zijn we marktleider in België en hebben we voet aan de grond in Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Protime is gespecialiseerd in HR-toepassingen (tijdsregistratie, personeelsplanning, toegangsbeheer en samenwerkingsplatformen). Zeg maar alles wat mensen en tijd met elkaar verbindt. Au fond zijn wij een softwarebedrijf, maar we geven onze klanten natuurlijk ook alle mogelijke advies en hardware (zoals badgelezers) om onze toepassingen up and running te krijgen. We zijn generalisten: elk bedrijf dat mensen tewerkstelt, is een potentiële klant."

"Het afgelopen jaar alleen al hebben we 50 medewerkers aangeworven. Intussen staan er 250 mensen op onze payroll. Voor een groeibedrijf zoals het onze is het een grote zorg om de juiste talenten te vinden en te adopteren binnen het bedrijf. Natuurlijk brengt dat ook wat groeipijnen met zich mee."

Zes jaar op rij al mag Protime zich rekenen tot Best Places to Work. s'Jongers: "We willen een goede werkgever zijn. Net zoals die jaarlijkse HR-bevraging door Vlerick waardevol is om ons HR-beleid eens tegen het licht te houden, is het een buitenkans om onze organisatie en ons management te laten evalueren door een externe organisatie als Deloitte. We mogen dan zelf wel vinden dat we goed georganiseerd en gemanaged zijn, we willen niet in de val trappen om te veel aan navelstaarderij te doen."

"Meer dan een schoonheidswedstrijd"

Zelfevaluatie

Gregory Struyf, CFO bij Protime, ziet met de erkenning als BMC vooral een bevestiging: "Er werd gepolst naar innovatie, strategie, cultuur en financiële gezondheid. Vier dimensies waarin we toch onze strepen verdienen. We zijn al 23 jaar een financieel fit groeibedrijf. Ook qua bedrijfscultuur doen we het lang niet slecht, zoals Best Places to Work bewijzen. En op vlak van innovatie spenderen we veel tijd en middelen om marktleider te blijven. BMC is ons op het lijf geschreven."

"Het verplichtte ons wel om eens afstand te nemen en onze processen voor onszelf terug in kaart te brengen", haakt s'Jongers in. "Dankzij de goede coaching vanuit Deloitte verliep die evaluatie vlot. Onverwachte pijnpunten waar we dringend werk van moeten maken, kwamen er niet aan het licht."

Struyf: "Integendeel. Het deed ons beseffen hoeveel wij al doen, hoeveel we communiceren met ons personeel. We hebben al een zo vlak mogelijke organisatiestructuur die onze mensen de vrijheid geeft om te innoveren. Dat samenspel van een duidelijke strategie, veel communicatie en ruimte voor innovatie is cruciaal om onze ambitie om te blijven groeien jaar na jaar te verwezenlijken."

"Klopt helemaal", zegt s'Jongers, "net omdat we zo snel groeien, zijn we verplicht veel te communiceren. Ik kan me voorstellen dat bedrijven die minder snel evolueren daar minder nood aan hebben."

Delen

BMC verplichtte ons om eens afstand te nemen en onze processen voor onszelf terug in kaart te brengen.

Attractieve werkgever

Groeien is één, daarvoor het juiste talent aantrekken en houden is twee. s'Jongers: "De war for talent woedt volop en ik denk dat we vandaag nog lang niet aan het einde van die oorlog zijn. Tot op vandaag slagen we er wel in om de juiste mensen te vinden. Het leuke is dat we het overgrote deel van die mensen werven via eigen kanalen, zonder tussenkomst van een recruiter. Dat scheelt budgettair een slok op een borrel, wat meer dan meegenomen is voor een kleine kmo als de onze, maar het is vooral prettig omdat het een gevolg is van mond-tot-mondreclame. We slagen erin een attractieve werkgever te zijn ondanks het feit dat we werken in een niche die op het eerste gezicht niet supersexy is. Dat komt omdat we veel inzetten op onze bedrijfscultuur."

"Meer dan een schoonheidswedstrijd"

Struyf: "We zijn ervan overtuigd dat ons imago nog een boost krijgt, dankzij de combinatie Best Managed Companies en Great Places to Work. Waar we ook naar uitkijken, is de kruisbestuiving van het managementprogramma, omdat dit het begin is van een nieuwe business community."

Benieuwd naar de verhalen van de andere Best Managed Companies? Ontdek ze in ons dossier.

Onze partners